Nyugat · / · 1911 · / · 1911. 4. szám · / · Figyelő · / · Pór Bertalan kiállítása a "Könyves Kálmán"-ban

Pór Bertalan kiállítása a "Könyves Kálmán"-ban
Fémes Beck Vilmos: II.

A monumentalitás nem művészi cél s nem a legkülönösebben művészi érték. A kép becsét a művészi meggyőződés értékessége teszi s független ez a méretektől: más probléma nagy képet csinálna, mint kicsit. Más hangsúlyozásokat, más kifejező módot követel egy nagy falfelület díszítése, mint egy lakásszobába beleilleszthető kép.

Pór Bertalan az a ritka erős tehetségű piktor, kinél önként adódik a monumentalitásra való hajlam és szépen párosul gazdag képességeivel. Legújabb nagy képe, amely gyűjteményes kiállításának művészi eseménye, sok szép törekvésnek kezdetét jelenti.

Erős formai hangsúlyozásaival megállít ez a három akt ("Aktok"). Cselekvésük témáját alig tudnám megmondani, mégis mindegyik szükségszerűen van itt.

Piktúráról van itt szó elsősorban, magáról a piktúráról, s távolról sem valami intellektuális gondolatnak a fotografikus megjelenítéséről. Komoly és értékes ez a kompozíció, s ha teljes hatásában nem is a legharmonikusabb, az mit sem von le a szándék értékességéből.

Gyakori eset művészeknél, hogy egy-egy időszak problémáit, vesződségeit túlozva, a diszharmonikussal határos erővel hozzák felszínre, s ez csak a szándék erélyességét bizonyítja. Ezzel menthetők Pór "Aktok" című képének fogyatkozásai is. Talán kissé színszegény. Vagy inkább formadús a színesség hátrányára.

Az ilyen komoly művész munkája, mint amilyen Pór Bertalan, egészen más elbírálás alá esik, mint amazoké, akik minden áron eredményre dolgoznak. Hozzá talán közelebb áll maga a művészet, a munkában felbukkanó sok vesződség, a problémák megoldása, mint a közepes értékű eredmények. Mélyre nyúl és új dolgokat hoz felszínre.

Ha ma még nem látom a képen azt, hogy a figurák világos elgondoltsággal helyezkednek a környezetbe, a tájba, holnap talán éppen ez a része a képcsinálásnak fogja érdekelni s azt is megoldja.

A nagy képéhez két pompás kis vázlatot csinált. A képszerű helyzetek ezeken oly szépen és értelmesen vannak meglátva, hogy a legnagyszerűbb reményekre jogosítanak. Pedig ez az egész munkásság úgy - igazán szűzi erős ösztönéből indul útra.

***

Patinás színű, érzelmes arcképei fejlődésének tíz év előtti fázisában mutatják Pórt.

Milyen komolyan és őszintén kezdte.

A későbbi évekből néhány színesebb arckép és sok-sok szép tájkép, felvidéki erdőrészlet van itt, köztük egynéhány igazán elsőrangú erővel és színesen, meglátott munka.

Családi csoportképét már tavaly láttuk, értékes szép munkának tartom. A dekoratív felfogás jelzi az utat legújabb törekvéseihez.

Rajzairól külön kellene beszélni, olyan sok megrögzítés és linialis keresés van bennök. Vázlatok, alternatívák képeihez: friss, változatos elképzelések. Mindmegannyin látszik, hogy nagy könnyedséggel írta papírra.

Pór Bertalan fejlődésében megfigyelünk csalódást, kiábrándulást, tépelődést; de semmi elkalandozást idegen területekre, vagy megbékülést fogyatkozásokkal. Mindig a tárgynál marad, s mindent pikturális szempontból értékel; így fejlődése minden egyes fázisában külön-külön is elsőrangú tehetségnek mutatkozik.

Ma éppen harminc éves, fiatal és ambiciózus, lelkesedni tud és szereti a munkát. A továbbfejlődést művészi intelligenciájának teljes kialakulása fogja majd lehetségessé tenni és meghatározni. Küzdelmes lesz az út tovább is, mint minden magyar művészé, aki tehetsége kialakítását csinálja végig ebben a minden pikturális tradíció nélküli országban.

Fokozott érdeklődéssel várjuk többi nagy munkáját!