|
Az utca művészete
Németh Gábor és Sebők Zoltán beszélgetése
- N. G.: Mai témánk eléggé képlékeny
és gomolygó. Arról biztos nem fogunk beszélni, amikor az utcasarkon egy
fiatalember színes zsírkrétával az Urat és Ádámot rajzolja, és az Úr általában
egy munkában megfáradt dolgos rakodómunkásnak látszik, a fiatalember, akit
Ádámként ismerünk, pedig többnyire egy végre döntést hozó transzvesztitának.
Tehát erről nem fogunk beszélgetni. Nem fogunk beszélgetni a plakátokról,
de valószínűleg fogunk beszélgetni a graffitiről, és nagyon sok egyébről
is, ami ezt a témát egy kicsit távolabbról érinti. Miről is fogunk beszélgetni?
- S. Z.: Olyan
jelenségekről, amelyek a szó tág értelmében vett művészet fogalomkörébe
sorolhatók - lehet, hogy jobb híján -, ugyanakkor nem azokon a helyeken
jelennek meg, ahol a művészet megjelenése várható, tehát nem művészeti
intézményekben, múzeumokban, galériákban, hanem az utcán, az életben. Ez
egyébként a modern művészet, különösen az avantgárd részéről régi vágy,
hogy ne csak archiválásra érdemes, dekoratív célzatú, szép vagy kevésbé
szép, jó vagy kevésbé jó műveket kell létrehozni, hanem magát az életet
kellene bizonyos művészeti, vagy művészethez közeli elvek alapján átalakítani.
Ez különösen a huszadik század tizes és húszas éveiben volt nagyon-nagyon
erős tendencia. És egyébként azok a művek is, amelyeket manapság művészeti
archívumokban látunk, eredetileg - azt hiszem, mondhatjuk így - csupán
eszközök voltak e magasabb cél elérése érdekében. Tehát az életet megváltoztatni,
az embert, mint olyant megváltoztatni, a meglevő társadalmi viszonyokat
felbomlasztani, s valamilyen új elvek szerint építeni fel az életet.
- Hogy
a művészet vonatkozzon vagy hivatkozzon az egész életre, ősi ambíció.
- Eredetileg,
hosszú évszázadokon keresztül az emberek nem is ismerték a művészet fogalmát,
hanem az része volt az életüknek. Végül is, azt lehet mondani, hogy a szó
mai értelmében vett művészet, tehát mint autonóm tevékenység, amely elválik
a politikától, elválik a mindennapi élettől, újkori találmány, és nagyon
szoros összefüggésben van a múzeum megjelenésével. Az első múzeumot a francia
forradalom után, 1793-ban alapították Franciaországban, s az volt az elsődleges
rendeltetése, hogy a korábban szanaszét heverő és rendszerint valamilyen
gyakorlati funkcióval bíró artefaktumokat egybe gyűjtse. Az, hogy egybe
gyűjteni, azt is jelenti, hogy kivonni a korábbi kontextusból, legyen az
a hatalmi reprezentáció kontextusa, vagy pedig például a vallási-rituális
kontextus. Azoknak a képeknek és szobroknak a döntő többsége, amelyeket
mi esztétikailag csodálunk, eredetileg vallási rendeltetése volt, tehát
valamilyen rítus vagy istentisztelet részeként funkcionált. Viszont azzal,
hogy bekerült a múzeumba, ezt a funkcióját elvesztette, és valamiféle önértékű
műként élvezzük. De ez igazából meghamisítása az eredeti helyzetnek, az
eredeti rendeltetésnek. Ezek a különféle művészeti expanziók, amelyekről
most beszélni szeretnénk, zömmel úgy értelmezhetők, mint ennek az eredeti
állapotnak a visszaállítására tett különféle sikeres vagy kevésbé sikeres
kísérletek.
- Ebben
az egész kérdéskörben erősen ott van a művészet és a közönség viszonya
mint probléma. Abban a korszakban, amit felidéztél, amikor a művészet az
egész közösséget érintő rítus része volt - s itt akár az ősközösségekre
is gondolhatunk, ahol még nehéz volt elválasztani azt, hogy milyen tevékenység
szakrális, vagy a szakralitásnak hol vannak a határai, amikor a művészet
tárgyai és formái egyszerre szolgálták a konkrét hétköznapiságot és annak
a szakralitásnak a fenntartását, ami az egész közösség létének volt a záloga.
Mondjuk vadászat előtt a sámán éneke, azok a barlangrajzok, amelyek rituálisan
lejátszották előre a vadászatot, a fönnmaradt díszített tárgyak, amelyek
nem egyszerűen dekorativitásról árulkodtak, hanem a tárgy lelkével való
közvetlen kapcsolatról. Ez a normális ősállapot - hogy mondjam? - szekularizálódik
már akkor is, amikor a keresztény ikonográfia részeként jelenik meg a szakralitás.
Nem? Akkor már valamilyen módon társadalmilag szabályozott határok vannak,
amelyeket át kell lépni ahhoz, hogy az ember úgymond találkozzon a művészettel,
s akkor sem művészetként találkozik vele, hanem a hétköznapi világ részeként,
még ha ünnepi részeként is.
- Igen, egyértelműen.
Viszont a mi hagyományunkban ott van körülbelül ezer év, amikor a művészetnek,
a mai fogalmaink szerinti művészetnek, volt egy nagyon határozott rendeltetése,
nevezetesen be kellett mutatnia a szentek mintaadó életét. Ez az ikonfestészeti
hagyomány, vagy a középkori szakrális művészeti hagyomány. És egyébként
van olyan elképzelés, hogy az egész úgynevezett művészettörténet, mondjuk
a kora reneszánsztól kezdődően értelmezhető ennek a szakrális helyzetnek
a deszakralizálására tett kísérletek sokaságaként. Amikor a kora reneszánszban
megjelent a képen egy táj, egy hegy, vagy később a maga mindennapi életét
élő kisember - s ezt mi már nem tudjuk igazán a kortársak szemével nézni
-, ez mind irtózatosan banálisnak hatott. A szentek mintaadó életéhez képest.
Ilyen értelemben a huszadik század egyik döntő eljárását, az úgynevezett
ready-made-eljárást újabban nem dadaista viccként értelmezik, hanem olyan
modellként, amely a kora reneszánsztól napjainkig működik. Az, hogy Marcel
Duchamp művészet gyanánt mindennapi használati tárgyakat állított ki, értelmezhető
úgy, hogy ahol korábban valami szakrális volt, ott nézzük meg, miként viselkedik
a banális. És akkor a banálisban egyre körültekintőbben kezdték észrevenni
vagy a szakralitás emlékét, vagy annak bizsergető hiányát.
- Illetve
ebben a gesztusban a szakralizáció gesztusát is föl lehet ismerni, nem?
Abban a pillanatban, amikor egy banális tárgyat kiszakítunk az eredeti
kontextusából, önkéntelenül is felruházzuk azzal az aurával, ami éppen
a szakrálisra volt jellemző. Közelítsünk hozzá levett kalappal, vagy egy
másik kultúra metaforájával élve, sarunkat kívül hagyva, de mindenképpen
olyan térben, amelyet már egy döntés, egy választás szűkít le.
- A dolog
kétoldalú: egyrészt az eredeti szakralitás, az ezer évig uralkodó szakralitás
banalizálásáról van szó, ugyanakkor a banális, a mindennapi használati
tárgyak egyfajta szakralizálásáról, tehát tökéletesen igazad van.
- Ebből
a szempontból ki tudunk emelni emblematikus művet vagy figurát?
- Az igazán
emblematikus mindenképpen Marcel Duchamp, és a leghíresebb ready-made-je,
a Forrás című, amelyik egyszerű piszoár, kilencven fokban megfordítva,
álnévvel aláírva, címet viselve, és kész. Ennyi. Egyrészt ennél banálisabb
tárgyat nem nagyon lehet találni, másrészt pedig ragyogóan megtestesíti
azt a működési mechanizmust, amiről az imént szó volt. Annál inkább, mert
abban az évben, amikor ezt a művet Duchamp álnéven ki akarta állítani,
és egyébként visszautasították az amerikai Függetlenek nagy kiállításáról,
megjelent a The Blind Man című újság, amelyet harmadmagával maga
Duchamp szerkesztett. Az első számban több cikket szenteltek ennek az esetnek,
a Forrás-esetnek. És ott feltűnik egy érdekes mozzanat. Bizonyára
Duchamp írta ezeket a szövegeket, melyek egyikében - s nagyon híressé is
vált ez az összehasonlítás - a "fürdőszoba Buddhájának" nevezi a szerző
ezt a tárgyat. Egy későbbi kritikában pedig - ebben már bizonyára nem volt
benne Duchamp keze - az egyik kritikus Madonnához hasonlítja ugyanazt a
tárgyat. Miért fontos ez számunkra? Azért, mert két szakrális toposz kerül
említésre. Itt van a lehető legbanálisabb tárgy, amit a mindennapi életben
a fiúk, pláne sörözés közben, naponta sokszor használnak, a kiállítás gesztusa
által bizony tényleg hasonlít a jellegzetes ülő Buddha figurára. Hogy Madonnára
is hasonlítana, azt már kétlem. Mindenesetre ez a dolog lényege, hogy a
kiállítás, illetve a művészetté avatás gesztusa által a mindennapi használati
tárgy is szakrális vonatkozást nyer, vagy másként fogalmazva, művészettörténeti
összehasonlításba kerül. Míg a mindennapi életben egy bizonyos cél érdekében
használjuk, addig a múzeumi környezetben nem a többi piszoárral hasonlítjuk
össze, hanem a művészettörténet, akár a szakrális művészettörténet bizonyos
toposzaival. És ott formai hasonlóságokat fedezünk fel. Formai, azaz esztétikai
hasonlóságokat.
- Teljesen
világos, hogy ez egyben intézménykritika is, méghozzá nagyon ironikus intézménykritika.
A mű paradoxona, hogy legalábbis két olyan gesztust kell gyakorolni, ami
éppen az intézményi struktúrának a fenntartására irányul, vagy legalábbis
része ennek. Az egyik a metaforikus címadás, amivel nyilvánvalóan kiszakítja
ezt a tárgyat a szokásos kontextusából, a másik a szignó, amiről külön
beszélhetnénk, hogy amit te álnévnek nevezel, az csak mint művésznév álnév,
valójában viszont a gyár neve volt, amely ezeket a fürdőszobai és egyéb
szaniter berendezéseket gyártja, s amely név egyébként a Nyugat-Európa
utcáin járó kukásautókon a mai napig is olvasható. Tehát ez is finom ügy,
hogy csak ezen a nyelven volt képes ez ellen a nyelv ellen beszélni.
- Abban tökéletesen
igazad van, és ezt sokan hangsúlyozzák is, hogy egy bizonyos intézménykritika
meglapul a mű mögött, vagy inkább megtestesül benne. És van is egy ilyen
elmélet, az úgynevezett institucionális művészetelmélet, amelynek lényege,
tömören fogalmazva az, hogy művészetnek azt tekintjük, amit a művészeti
világ annak tart. Komoly emberek részéről is van olyan érvelés, hogy a
művész létrehoz valamit, amit a merev, gátlásos, hagyományőrző intézmények
kezdetben rendszerint nem tudnak befogadni, majd telik-múlik az idő, és
egyszer csak befogadják. És azzal, hogy befogadják, az által válik a művészeti
világ szemében, és azon keresztül a közönség szemében is művészetté. Csakhogy
ebben az okfejtésben van egy probléma: az az intézmény, ahova Marcel Duchamp
ezt a munkáját álnéven beküldte, nem valami merev intézmény, hanem Duchamp
és a barátai által a Francia Függetlenek társaságának analógiájára alapított
amerikai intézmény, melynek a statútumában benne van, hogy nem szabad zsűrizni.
Aki befizette az évi x dollár tagsági díjat, és erre a nagy kiállításra
művenként elküldött y dollár benevezési díjat, azt az intézmény szabályzata
szerint automatikusan ki kellett állítani. Ki is állítottak több mint kétezerötszáz
művet, kivéve ezt az egyet, Marcel Duchamp-ét. Tehát, akár az institucionális
művészetelmélettel szemben is én közelebb állnék ahhoz a megfogalmazáshoz,
hogy ez a tárgy nem azáltal vált műalkotássá, hogy egy művészeti intézmény
befogadta, hanem sokkal inkább azáltal, hogy visszautasította.
- Igen,
mert ettől lett a paradigmaváltás jelképe. Olyan erős gesztus volt, hogy
tulajdonképpen új történetbe kellett kezdeni ahhoz, hogy értelmezni lehessen
ezt a tárgyat. De vajon Magyarországon látunk ilyen innovatív művészt,
látunk olyat, aki tesz egy ilyen erős gesztust, ahonnan kezdve újra pörög
az óra?
- Az ilyen
típusú művek mindenekelőtt Erdély Miklós nevéhez fűződnek, és ha az egyszerű,
könnyen áttekinthető művekkel akarjuk kezdeni, akkor a Váza virággal
című művére hivatkozhatunk, amely nem más, mint egy valós váza, benne
virág. Vagy a Tavalyi hó, amely egy termosz a posztamensre kirakva,
és ezzel a címmel ellátva. Ezekben a művekben végül is ugyanaz a logika
testesül meg, mint ami az említett Duchamp-féle gesztusokban. Azzal, hogy
például a Váza virággal című mű nyilvánvalóan a csendéletiségnek
valamiféle végpontja, ha úgy tetszik, banalizálása. Ugyanakkor visszafelé
is hat, mert megnézed ezt a valós vázát valós virággal, és nem a másik
valós vázával, valós virággal hasonlítod össze, hanem a művészettörténeti
hagyományban található virágcsendéletekkel.
- És hát
eszünkbe juthat természetesen még valami, ami abban az értelemben párhuzamos
történet a Forrással, hogy itt is eltérő interpretációk képzelhetők el.
Valószínűleg sokkal többen vannak Magyarországon azok, akik az Őrizetlen
pénz című munkát a politikatörténet részének gondolják, mint azok, akik
műalkotásnak tekintik. Légy szíves, idézd fel ezt a munkát azok számára,
akik esetleg nem hallottak róla.
- Arról van
szó, hogy az 1956-os forradalom idején a Magyar Írók Szövetségének munkatársai
elhelyeztek Budapest különböző pontjain, egyes adatok szerint öt, más adatok
szerint hat ládát, és ráírták a következő szöveget: "Forradalmunk tisztasága
megengedi, hogy így gyűjtsünk mártírjaink családtagjainak". Fennmaradt
egy fénykép is az akció rekvizitumairól: középre betűztek egy-egy száz
forintost a szöveg fölé, és az emberek elkezdték beledobálni a pénzt a
ládába. Viták folynak arról, hogy vajon ki találta ki ezt az akciót. Ez
engem arra a nagyon súlyos kérdésre emlékeztet, amit Isaac Asimov vetett
fel, miszerint a világ egyik legnagyobb misztériuma bizonyára az, hogy
vajon ki találja ki a vicceket. A viccek esetében általában nem gondolkodunk
azon, vajon ki találta ki őket, nagyon kevés viccnek tudjuk meghatározni
a forrását, meg nem is érdekel bennünket, mert nem tekintjük ilyen értelemben
műalkotásnak. Itt viszont igen komoly viták és szorgos kutatások folynak,
hogy vajon ki találta ki ezt az akciót, és mellesleg, milyen célzattal.
Erdély Miklós
változata szerint ő a forradalom napjaiban hallgatta a rádiót, és abból
megtudta, hogy belőttek egy budapesti kirakatba, és ott megsérült egy cipő.
Valaki a járókelők közül odarakott egy tíz forintost a cipő sarka alá,
és azt senki nem vitte el. Pénz, végül is nyilvános térben. S ő akkor kapcsolt,
hogy hoppá, hát ezt a helyzetet most ki lehetne használni. Hiszen itt most
más funkciója van a pénznek, mint máskor. A pénz most hirtelen, ebben a
forradalmi hangulatban nem számít. És akkor Erdély kezdeményezte, hogy
rakják ki ezeket a ládákat, s ami nagyon fontos, saját bevallása szerint
autóval járta a várost és elzavarta a nemzetőröket a ládáktól, mondván,
hogy a pénzt most nem kell őrizni. Állítólag rengeteg pénz gyűlt össze,
egy szóbeli közlés szerint 192 ezer, de valószínűbb, hogy 260 ezer forint,
mert az utóbbi adat az Írószövetség korabeli jegyzőkönyvében olvasható.
Akárhogy van is, ez akkori viszonylatban óriási összegnek számított, ha
figyelembe vesszük, hogy körülbelül tíz forintért meg lehetett vacsorázni
egy közepes színvonalú étteremben.
Mások más
variációt mesélnek el, például Fekete Gyula az akció eredményességét emeli
ki, tehát azt hangsúlyozza, hogy mennyi pénzt sikerült összegyűjteni, amit
aztán gyorsan szét is osztottak a forradalom áldozatainak családtagjai
között. Erdély Miklós pedig arra helyezi a hangsúlyt, hogy van egy helyzet,
amikor a pénzt nem kell, és nem is szabad őrizni. Részéről az akció a pénzről
szól, a pénz értéktelen voltáról, illetve a forradalmi szituáció egyik
legfontosabb aspektusáról: arról, hogy itt most nem a pénz a fontos, hanem
van valami, ami ennél sokkal, de sokkal lényegesebb. Tehát ugyanaz az akció
nyerhet egy ilyen instrumentális, pragmatikus értelmezést, és akkor sikeres
vagy kevésbé sikeres jótékonysági akcióról beszélhetünk. Erdély Miklósnál
pedig, és később is voltak hasonló ötletei, kap egy metafizikai súlyt,
végül is ugyanaz az akció, azzal, hogy máshova helyezi a hangsúlyt. Konkrétan
arra gondolok, hogy 1963-ban Párizsban volt egy ötlete, miszerint olyan
akciót kellene rendezni, aminek a lényege az, hogy a pénzt névérték alatt
kell árulni, s ha ezt az emberek tömegesen megteszik, akkor a pénz egy
idő után elértéktelenedik. Bizonyos szempontból ott is ugyanarra ment ki
a játék, azzal, hogy az 1963-as akció nem valósult meg, egyes források
szerint azért, mert Erdély Miklósnak még a kezdőtőkéje sem volt meg hozzá.
- Nem volt
mit elolvasztania.
- Nem volt
mit olcsóbban adni.
- Mindkét
esetben arról van szó, hogy van egy konszenzus, van egy absztrakció, aminek
mindannyian behódolunk, hogy úgy mondjam. Az első esetben talán annyival
radikálisabb a helyzet, hogy éppen egy olyan történelmi szituációban valósul
meg ez az akció, ami pontosan ellenkező irányba szokott hatni. A társadalmi
rend felborulásakor éppen az a határ szokott elmosódni, ami a megengedhető
és a megengedhetetlen között van: tisztes polgárok is hajlamosak benyúlni
a betört kirakatba és elvenni nemcsak tíz forintot, hanem magát a cipőt
is, ugye. Itt az a fantasztikusan érdekes, hogy ez a gesztus olyan erővel
tudta megszólítani a publikumot, hogy elfogadták játékszabálynak.
- Végül is,
ha józanul gondolkodunk, akkor az általad említett veszély nagyon is fönnáll,
hiszen rengeteg ilyen híradásról hallottunk, hogy amikor fölbomlik a korábbi
társadalmi rend, akkor ott megjelennek mindenféle rablások és fosztogatások.
A legutóbbi időkből elég Irak példájára gondolni, ahol a háborús-forradalmi
zűrzavar közepette egyebek mellett kifosztották a legrangosabb bagdadi
múzeumokat is. De Erdély Miklós zsenialitása ez esetben az volt, hogy ő
ráérzett az ‘56-os helyzet gyökeres másságára, arra, hogy ott és akkor
ilyen veszély nem volt. És igaza lett, hiszen nem tudunk róla, hogy bárki
akár tíz fillért kivett volna ezekből a ládákból. Megérezte, hogy mi a
helyzet és gyorsan, pontosan reagált rá. Egyébként amikor ez az őrizetlen
pénz akció zajlott, akkor Erdély Miklós a saját bevallása szerint még az
égvilágon semmit nem hallott sem a happeningről, sem pedig az akcionizmusról.
A terv tehát ilyen értelemben nem művészi szándékkal jött létre, hanem
csak úgy: reagálunk egy helyzetre. S vagy pontosan reagálunk, vagy pontatlanul,
vagy bölcsen, vagy pedig ostobán. Erdély Miklós bölcsen reagált.
- Érdekes,
amit mondasz, mert ez magyarul azt jelenti, hogy itt tulajdonképpen a művész
és az interpretátor egy bizonyos aktusban válik azonossá. Ahhoz, hogy ez
művészi jelenség legyen, az a kanonizáló gesztus kellett, hogy Erdély maga
beemelje ezt a saját egyszemélyes művészettörténetébe és hogy aztán bekerüljön
a katalógusaiba. Megint egy paradoxon, hogy ez a nagyon radikális - és
a művészet, nem-művészet kérdését, tehát ennek a választásnak a kérdését
messze meghaladó erejű - gesztus visszavezeti ezt az egészet pontosan ahhoz
az eredethez, amiről elkezdtünk beszélgetni. Itt a személyről van szó,
és nem egy csoportról, hanem egy nagyon klasszikus témának a beemeléséről,
a szégyenérzet témájáról van szó. Ez személyes megszólítottság, az ember
kénytelen az egész személyiségével részt venni a helyzetben, nem? El kell
döntenem, hogyan viszonyulok a lelkiismeret kérdéséhez, hogy egy bizonyos
helyzetben vannak-e erkölcsi határok, azokat érzékelem-e, hogy szolidáris
vagyok-e egyáltalán bármivel ilyen helyzetben. Ezek szakrális kérdések,
megint az utcán vagyunk, alig föltehető a kérdés, hogy ez művészet-e vagy
politika, legalábbis nem vezet sokra, s közben mégis ott vagyunk a legelemibb
művészetelméleti problémánál.
- Végül is
lehetne fanyalogni a művészettörténészek buzgalmán, hogy itt most mindent
ki kell deríteni, előkeríteni a ládák egyikét, amit az akcióhoz felhasználtak,
és kinyomozni, hogy kinek az ötlete volt - minderre a kívülálló nyugodtan
mondhatja azt, hogy fontos ez? Más szempontból igenis fontos. És ez érinti
az úgynevezett public art egészét, hiszen művészettörténeti szempontból
egyáltalán nem mindegy, hogy egy-egy ilyen, akár más szándékkal létrejövő
gesztus archiválódik-e vagy sem, tehát hogy bekerül-e akár az emléke abba
a bizonyos nagy archívumba, amelyről a beszélgetéseink során már sok szót
ejtettünk. Tehát összefüggésbe kerül-e, nem tudom én, Kaprow happeningjeivel,
esetleg a dadaisták bizonyos akcióival, vagy pedig politikai tettként értelmeződik.
Ez ilyen szempontból nem mindegy. Ezért kell a nem szokványos helyeken
megvalósuló műveket gondosan dokumentálni, és legalább utólagosan bevinni
a művészeti intézményekbe, múzeumokba, galériákba, archívumokba.
- Végtelenül
abszurd vagy vicces a szituáció, mert a koncept, a happening, a body art
stb. dokumentumai nemcsak a művészetelméleti logika révén lépnek be maguk
is az archiválandó tárgyak körébe, hanem a tezauráció logikája szerint
is. Tehát valaki majd valamely Hermann Nietzsch-akciónak a dokumentumát
mint önálló műalkotást tudja birtokolni, arra ajánlatot tehet, az bekerülhet
egy licitbe, gyakorlatilag a műtárgypiac része lehet. Ugyanezt mondhatjuk
el az Otto Mühl-féle kommuna vizuális dokumentumairól, vagy - hogy magyar
példát hozzak - Hajas Tibor akcióinak dokumentumairól. Ami azért érdekes,
mert ha feltételezzük, hogy az a 192 ezer forint valami rejtélyes okból
megmarad, akkor az ma dokumentum: nem pénz volna, hanem műtárgy, bizonyos
körülmények között a sokszorosát érhetné még annak az összegnek is, amire
fölszorozhatnánk a közgazdaság logikája szerint. Vagy akár lehetünk egy
kicsit konkrétabbak: amikor készültünk beszélgetni, te azt mondtad nekem,
hogy a postamúzeumban az egyik láda megvan...
- A mentőmúzeumban
állítólag megvan, de nem szeretnék előre szaladni, hiszen itt még folynak
a kutatások, hogy tényleg az eredeti, vagy sem. De ugyanaz a láda, ami
egyébként lőszertartó volt eredetileg, akarva-akaratlanul átesett ezen
a szakralizálási folyamaton. Ha tényleg megtalálják, akkor minden bizonnyal
művészeti kontextusba fog kerülni, hiszen lényeges gesztusnak a kelléke.
- Ennek
azért megvan a maga bája, nem?
- Persze,
mindenképpen megvan.
- Mert
megint az van, hogy a kanonizáció folyamata ezekben az esetekben nagyon
nehezen elválasztható a konkrét intézménykritikától.
- Erről eszembe
jut egy másik bájos eset: amikor legutóbb Berlinben jártam, egy építész
ismerősöm megmutatta a berlini Fal megmaradt részét. Pár száz méternyi
szakaszt megőriztek belőle, rajta sok-sok graffitivel, hiszen egykor az
volt a graffiti legfőbb termőhelye. Az ismerősöm mesélte, hogy a hatóságok
igen komoly problémába ütköztek, nevezetesen abba, hogy ha így hagyják,
ott, a köztéren a vandál graffiti-írók felül fogják írni. Most vajon hogy
lehet az úgynevezett autentikus graffitit, ami adott esetben bő évtizeddel
ezelőtt keletkezett, megóvni a mai vandáloktól? Ahhoz az eljáráshoz folyamodtak,
amihez egyébként legújabban az én kerületem hatóságai is folyamodni készülnek:
bevonták nagyon vékony nejlonréteggel, amiről akár szappanos vízzel szépen
le lehet mosni az utólagos módosítások, a vandál graffiti jeleit.
- Az Erzsébet-híd
lábánál van egy darab a Falból, amit gesztusként kaptunk. Nos, azzal meg
is történt nemrégiben, hogy a vandálok lefestették, azt hiszem, zöldre.
Ez komoly restaurálási problémát okoz, bár nem tudom, éppen hogy áll a
meccs, el kellene menni megnézni, hogy mi a helyzet ezzel a dologgal.
- Erről sajnos
nem hallottam. De az egészben látatlanul is az a bizsergetően különös,
hogy ami bő évtizeddel korábban készült, az becses és megőrzésre érdemes
műtárgy, a mai pedig vandalizmusnak minősül, amit törvényileg kell tiltani,
és ami ellen ravasz technikai trükkökkel kell védekezni.
- De tudunk
ennél sokkal élesebb szituációról is: New York, az 1970-es évek. A puerto-ricoi
srácok bemászkálnak a metróállomásokra, és éjszaka lefújják a kocsikat
- így születik meg a graffitinek az a változata, ami abban a kontextusban
jó ideig büntethető volt: fiatalkorúak börtönébe lehetett őket zárni, komoly
pénzbüntetés terhével lehetett ezt a tevékenységet folytatni, és akkor
jön a tezauráció, tehát a kincsképzés logikája, jön egy galériás, aki néhány
fiút megbíz azzal, hogy jó, fessetek, de - vászonra. És azt mondja, hogy
ami kedden hat hónap felfüggesztettet ért, az szerdán már harmincezer dollárt.
- Nagyon érdekes
ez a folyamat. Bizonyos források szerint az 1970-es évek közepén a graffiti
eltávolítása New Yorkban évente körülbelül tízmilliárd dollárba került,
hozzávetőleg annyiba, amennyibe az úgynevezett magas kultúra, állami művészeti
intézmények - múzeumok, színház- és hangversenytermek - fenntartása. Ez
az összeg 1983-ra huszonnégy milliárd dollárra emelkedett. Aztán jött egy
iráni származású pasas, eredetileg művész, Tony Shafrazi, aki azzal vált
világhírhedté, hogy Picasso Guernica című féltve őrzött művére spray-festékkel
háromszor ráfújta a "hazugságok" szót. Aztán nyitott egy galériát, és bizonyos
információk szerint elkérte a rendőrségtől a leginkább üldözött graffiti-írók
nyilvántartását. Ezeket fölkereste, és bevitte őket a galériájába.
- És ezt
az intézményrendszer visszaigazolta.
- Igen, visszaigazolta.
Keith Haring például, aki utolsó interjújában azt nyilatkozta, hogy ő kezdettől
fogva vírus akart lenni, amely megfertőzi, destabilizálja a művészet túlintegrált
rendszerét, 1983-ban már ott feszített a híres Velencei Biennálén, ő képviselve
az Egyesült Államok művészetét. Tehát kevesebb mint egy évtized alatt ez
a folyamat lezajlott: vandalizmusból féltve őrzött művészetté avanzsált.
- Akárhogy
forgatjuk ezt a témát, mindig a határhoz érkezünk, ez a társadalmi nyilvánosságnak
a kérdése és ennek a végtelenül individuális tevékenységnek a kérdése egyszerre.
Erdély Miklós egyik központi fogalma jut az eszembe erről, az illetékesség
problémája, ő ugyan egy elméleti szövegben veti föl, de az egész művészetének
a közepén áll, tehát az ember mindenben illetékes, és ha ezt programszerűen
csinálja, akkor a kreativitás értelemszerűen új területekre jut. Még eszembe
juthatna egyébként, ha már a Falat említetted, a társadalmi szobrászat
fogalma Beuystól, akinek az a vicces ötlete támadt, hogy meg kéne emelni
a berlini Falat, mert így csúnya.
- Igen, méghozzá
pontosan tíz centiméterrel.
- Szóval,
megint ott vagyunk, hogy nehéz szétszálazni, hogy ezek mikor emancipatorikus
gesztusok, mikor olyan gesztusok, amelyek alapvető dolgokra próbálnak rákérdezni
a társadalom működésével kapcsolatban.
- Például
Erdély Miklós működését én közelről figyelhettem, hiszen igen fiatalon
abban a szerencsés helyzetben volt részem, hogy akár hetekig is nála laktunk.
Amikor Budapestre érkeztünk, a Keleti pályaudvarról fölhívtuk telefonon,
és rendszerint azt mondta, jó, akkor gyertek gyerekek, van itt egy szoba,
lakhattok nálunk. Tehát viszonylag közelről figyeltem elég hosszú időn
keresztül Erdély működését, és bizony - hogy a mi központi fogalmunkat
használjam -, jócskán megfertőzött engem. A halála irtózatosan meg is viselt,
mert nagyon hiányzott ez a mindenre kiterjedő, átható figyelem, amit ő
képviselt. Vele élmény volt lemenni a presszóba. Emlékszem, egy borzalmasan
meleg nyári napon lementünk a Gyergyóba, odajött a pincérnő, hogy mit kérünk,
s miután mindenki illedelmesen rendelt, Miklós azt mondta, hogy kérek szépen
két deci hideg szódát, majd helyesbített: nem, mondta, szódát nem is kérek...
csak hidegséget.
A másik dolog,
hogy készíttetett egy pecsétet, amelyen az állt, hogy a legjobb barátomnak,
és fűnek-fának ezzel pecsételt. Na most, az úgynevezett mail arton, vagy
küldeményművészeten belül már régóta van egy skatulya a pecsétművészet
számára. Az ide tartozó műveken gyakran mindenféle világmegváltó szövegek
olvashatók, de szerintem Erdély Miklósnak ez az ötlete felülmúlhatatlan.
Annyira beletrafál a pecsét lényegébe, a barátság jellegébe, és ezen felül
megold még egy kínos feladatot, a dedikálás problémáját. Erdély Miklós
addig egyetlen megjelent kötetét, a Kollapszus orv. címűt
néha ezzel a pecséttel dedikálta.
A másik dolog,
ami most eszembe jut, már sokkal személyesebb. Első feleségemmel elhatároztuk,
hogy műveket fogunk gyűjteni, de mivel nem volt pénzünk ilyesmire, abban
egyeztünk meg, hogy ismerősöktől fogunk kunyerálni. Mivel ő sokkal ragyogóbb
és csábosabb személyiség volt, mint én, az ő feladata lett a kéregetés.
Egyszer Erdély Miklóst is megkérte, hogy ugyan ajándékozzon már nekünk
egy művet, s ezt Miklós azonnal meg is tette: egy A4-es lapról van szó,
rajta írógéppel sokszor felírva a "text" szó, úgy, hogy a szöveg kereszt
formát alkosson (a mű indigó felhasználásával készült). Erre lehet azt
mondani, hogy konkrét vagy vizuális költészet, ha feltétlenül művészettörténészek
akarunk lenni, de most ne akarjunk, mert - legalábbis számomra - sokkal
érdekesebb a dedikáció, ami a következő: "Katinak és még valakinek szeretettel".
Mivel az első feleségemet Katinak hívták, szerintem ez egyfajta rejtett
üzenet volt mindkettőnk számára. Noha akkoriban még nagyon jól megvoltunk
egymással, én rögtön úgy értettem az ajánlást, hogy Kati másik része nagyon
variábilis: ez a valaki lehet Jóska, Pista, Jenő stb. Ezt érezhette már
akkor Miklós, és ilyen visszafogott, rendkívül tapintatos formában közölte
velünk intuícióját, miszerint ennek a kapcsolatnak nemsokára vége lesz.
Ebben is igaza lett.
De szólj rám,
hogy ne soroljam tovább a példákat, bár szinte a végtelenségig tudnám sorolni.
Mindenesetre oda akarok kilyukadni, hogy számomra ilyen a művész: aki így
tud látni, a környezete jelenségeit ilyen hajszálpontosan képes érzékelni.
- Látsz-e
valakit a mostani művészeti szcénában, aki, ha nem is tudatosan, de ezt
a tradíciót folytatja. Azt a tradíciót, amely továbbra is az egészet tartja
a feladatának, az illetékesség tradícióját, aki ki akar törni ebből a meglehetősen
lefedett és elméletileg túlbiztosított területről, és valami olyat akar
csinálni, ami autentikus, érvényes. Jó, nyilván mindenki ezt akarja csinálni,
fogalmazzunk inkább úgy, hogy ismersz-e olyat, akinek sikerül is.
- Ha lehetek
továbbra is személyes, mint ahogy már említettem, Erdély Miklós halála
után évekig nem jöttem Budapestre, mert irtózatosan hiányzott nekem ebből
a városból ez a típusú érzékenység. Aztán 1991-ben ide kényszerültem emigrálni,
és megint csak évekig nem éreztem jól magam. Hiányérzetem volt, határozott
hiányérzetem. És akkor találkoztam Szentjóby Tamással. Az első beszélgetésünk
hihetetlenül semmitmondó volt, azóta fel is idéztük, de én megnyugodtam.
Megnyugodtam, hogy az a típusú érzékenység, amiről most szó van, továbbra
is jelen van ebben a városban, úgyhogy ez a város az én számomra lakható.
Megint csak nem kizárólag a szándékosan művészeti célzattal létrejött munkáira
kell gondolnunk, bár azokra is. Azt hiszem, az Őrizetlen pénz után
a másik emblematikus, hogy úgy mondjam, köztéri vagy public art munka az
1993-ból való A szabadság lelkének szobra című alkotás. A budapesti
Szabadság szoborra ráhúzott egy fehér leplet, rajta két lyukszerűséggel,
tehát a képregényekből ismert szellemábrázolást villantotta fel három napra...
- Nem egyedül
tette, azért legyünk pontosak, hanem Lőrinczy Júlia művésznő segítségével,
s a "művésznő" szó hangsúlyozása egyébként fontos az adott művészettörténeti
kontextusban, mert ő nem volt kanonizált alkotó.
- Igen, Lőrinczy
Júlia ötlete nyomán valósította meg ezt a munkát Szentjóby Tamás. Megint
csak olyan dologról van szó, aminek milliomegy vonatkozása van, de most
emeljünk ki egyetlen egyet: akárcsak korábban Erdély, Szentjóby is ráérzett,
hogy ezt most ebben a pillanatban meg lehet csinálni. Ma már bizonyára
nem lehetne. Rendkívül sokba kerülne, botrányos lenne...
- Valóban,
támadt egy kis rés a publicitásban, mert előtte nyilvánvalóan nem lehetett
megcsinálni, s azóta is képtelenség volna.
- Éppen beszélgettünk
erről Szentjóbyval, s ő maga is azt mondja, hogy ez ma már megvalósíthatatlan
lenne. Tehát részben az ilyen és hasonló gesztusaira gondolok, de a mindennapi
életben is nagyon zseniális tud lenni. Most az jut eszembe, hogy megbeszéltünk
egy találkozást valahol a belvárosban, és ő a Nyugati aluljárón keresztül
érkezett oda. Ahogy ő érzékelni tudta ezt a számunkra teljesen banális,
mindennapi, untig ismert ambientust, az valóságos csoda. Legalább fél órát
beszélt róla, ha szabad durván fogalmazni, mintha a Marslakó szempontjából
szemlélte volna. Ez is őrületes képesség, a Marslakó szemével nézni azokat
a dolgokat, amelyeket mi használunk, és tulajdonképpen észre sem veszünk.
Szentjóby szerzett nekünk egy egészen csodálatos félórát, amíg előadta
észrevételeit. De az ő életében lépten-nyomon fölbukkannak ilyen dolgok,
és egyebek mellett ennek köszönhető, hogy én ebben a városban jól tudom
magam érezni.
- Erről
a jó érzésről eszembe jut egy megnyitó. Nem akarok pontatlan lenni, de
talán Major János a belgrádi Művészeti Akadémián című Szentjóby
mű megnyitója volt, ha jól emlékszem, a várban. A megnyitót te tartottad,
és fölidéztél egy anekdotát, amit kedvtelve mesélgetek boldognak és boldogtalannak,
mert azt gondolom, hogy jellemző arra a közegre, amibe te beléptél, amikor
Magyarországra jöttél. Megtennéd, hogy elmondod ezt most?
- Becsöngetett
hozzám itt, Budapesten a postás. Hozott egy értesítést, hogy küldemény
érkezett a részemre, és be kell mennem érte a postára. Megkérdeztem tőle,
hogy hánytól mehetek be. Hangsúlyozni szeretném, hogy mindez egy belső
körfolyosón történt, ahol rendszerint lakók sokasága fülel. Jó hangosan
azt mondta, kérem szépen, ön öttől mehet be a postára, rá is írom a cédulára.
Majd odahajolt hozzám és csendesen közölte: öregem, háromtól mehetsz be
a postára. Nos, ebből is látszik, hogy van egyrészt a privát információ,
amit elhisznek az emberek, másrészt pedig a nyilvános közlés, ami nem,
vagy alig számít. És tényleg bebizonyosodott, hogy a postán már háromtól
rendelkezésemre állt a küldemény. Ezt idéztem fel Szentjóby megnyitóján,
arra futtatva ki a mondókámat, hogy ezt tartom rendkívül fontosnak Szentjóbynál:
a privát és a közszférának ezt az őrületes távolságát, amit én a mai napig
nem tudok megemészteni, ő megpróbálja csökkenteni. Nem kocsmaasztalnál,
az emberek háta mögött mondani, hogy az illető milyen hülye, buta vagy
ilyen-olyan, hanem nyilvánosan, és természetesen megadni a lehetőséget,
hogy az illető nyilvánosan válaszolhasson is.
- Ha az
utca művészetét ily módon kitágítva beszélgetünk, akkor Danto neve nyilván
fölmerülhet, és vele talán befejezhetjük ezt a kört.
- Először
is, egészen primér szinten fölmerül, hogy mi ezeknek a nyilvános térben
végrehajtott akcióknak a rendeltetése, célja, értelme. Egyrészt nyilvánvalóan
benne van az ember valamiféle kondicionálása, nem is a művészetre, hanem
arra, hogy bármit képes legyen a jövőben művészetként értelmezni, művészetként,
illetve finomabban fogalmazva, képes legyen más szempontból megközelíteni
és értelmezni - akár a Marslakó szempontjából is - azt, ami mindennapi,
ami unos-untalan az útjába kerül. Ez roppant szórakoztató és érdekes lelki
gyakorlat lehet. Ez az egyik dolog. A másik, amit itt ebben a beszélgetésben
még nem említettünk, hogy azért a közterek, az utcák művészettel való benépesítésének
uralkodó módja a köztéri szobrászat. Dantónak van egy nagyon érdekes okfejtése,
amit itt, a beszélgetésünk végén talán nem árt felidézni. Azt mondja Danto,
s azt hiszem maradéktalanul egyet lehet vele érteni, hogy ha egy-egy közösségben,
vagy egy-egy országban közvélemény-kutatást végeznének arról, hogy van-e
a szabadság olyan fontos érték, hogy azt köztéri emlékmű segítségével is
jelezni kellene, akkor a lakosság döntő többsége bizonyára arra adná le
a voksát, igenis, a szabadság van olyan fontos érték.
- Evidensnek
tűnik, igen.
- Ez valóban
evidensnek tűnik, csakhogy, ha az a kérdés merülne fel, hogy vajon mekkora
szabadságot kell adni a művésznek ahhoz, hogy mondjuk szobor formájában
megtestesítse a szabadság eszméjét, akkor a lakosság döntő többsége bizonyára
úgy szavazna, hogy keveset, vagy semennyit. Tehát, és ez tényleg evidencia,
a szabadság eszméjét a mi közösségeinkben nagyon-nagyon konvencionális,
a múlt rabságában kínlódó műalkotások testesítik meg. Ezekkel a beszélgetésünk
során említett és nem említett példákkal talán hozzá lehet járulni ahhoz,
hogy a szabadság eszméje ne csak eszme maradjon, hanem váljon tényleges
gyakorlattá is, akár az utcán, akár a kiállítótermekben.
Végül a szabadság
eszméjéről jut eszembe egy kedves anekdota. Arnulf Rainer mesél egy interjúban
arról a frankfurti plébánosról, aki elkötelezett híve volt a modern művészetnek
és rendszeresen rendezett kortárs művészeti tárlatokat. A hetvenes évek
végén egy izgága német művész, be akarván bizonyítani, hogy az egyház korlátozza
a művészi szabadságot, durva szado-mazochista jeleneteket ábrázoló pornográf
képeket küldött arra a csoportos kiállításra, melynek tervezett színhelye
ráadásul épp a templom volt. A művész biztos volt benne, hogy ezeket az
ocsmány képeket csak visszautasíthatják, ami egyértelműen az ő igazát fogja
bizonyítani. De nem így történt. A "bűnös" képek igenis szerepeltek a kiállításon,
méghozzá pontosan ott, ahova valók: a gyóntató fülkében.
(A fenti beszélgetés eredetileg
a Bartók Rádióban hangzott el a Művészeti Főszerkesztőség Művilág
című sorozatának részeként.) |
|