Muzsika 2005. február, 48. évfolyam, 2. szám, 31. oldal
Hollós Máté:
Művek bontakozóban
Bánkövi Gyula: A szél virágai
 

- A szél virágai címmel a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete pályázatára írja legújabb zenekari darabját Bánkövi Gyula. Miként inspirál a kiírás?

- Amikor elolvasok egy pályázati felhívást, már tudom, milyen alkotói problémák fognak foglalkoztatni, ha sor kerül a mű megírására. Most készülő kompozícióm egy korábbi tanulmány továbbfűzése, anélkül, hogy bármilyen konkrét darabbeli előzménye volna. Másfél éve írtam egy harmonikatriót, amelyben először foglalkoztatott, hogy különböző akkordok egymás mögül tűnjenek elő - ez is volt a címe: Áttűnések. A harmóniai struktúra, a ritmus és a dallam hármas síkján zajlott a "cselekménye", s most ezt akartam szimfonikus zenekarra tágítani. Elektroakusztikus zenében ez egyszerű technikával megvalósítható, nagyzenekari apparátuson azonban nem oldható meg hasonló finomsággal. Izgalmas, hogy a karmester és a muzsikusok mennyire érzik át, mikor mely szólamokat kell előtérbe hozni.

- Igen nagy együttest választottál: hármas fákat, sok ütőhangszert. Ez a gazdag apparátus nehezítette vagy könnyítette a munkádat?

- Amikor a szerző nekilát egy darabnak, nagyjából érzi a súlyát, meg hogy milyen hangszerek vannak benne, és nem ijed meg a feladattól, amit a sokféle hangszer jelent. Ilyen értelemben segít a nagy apparátus. Épp most tartok ott, hogy ütősökkel konzultálok, miként lehetne egy-két hangot kiváltani. Ha nem lenne ekkora zenekarom, nehézségeim adódnának.

- Mit jelent a konzultáció? Próbálta már a mű meglévő részét zenekar?

- Nem, de a Rádióban dolgozván a zenekar állandóan kéznél van, tanácsot tudok kérni a hangszeresektől.

- A nagyobb együttes árnyaltabbá teszi az akkordáttűnéseket, a nagyobb hangtömeg azonban nehézséget okozhat.

- Segít a színgazdagság, de óvakodom a hangzuhatagtól. Ezért írok oly sok fojtott hangszínt vonósokra, fúvósokra egyaránt. Most jól haladok a darabbal, de egy ideig csak "sétáltam körülötte". Az agyamon, mint egy számítógépen megoldások sokasága pörög át, majd egy helyen megáll. Ami ott kivilágosodik, azt azután nem tudom elég gyorsan megírni. Számomra akkor már készen van a darab, s szinte teher a leírása.

- A cím és a kottából kiolvasható hangzás impresszionisztikus kompozíciót sugall. A cím tájékoztat valamiről, vagy csak hangulatot teremt?

- Tudtam, mit szeretnék írni, de gondban voltam a címmel, s ez most először zavart a komponálásban. Sokáig kerestem, forgattam a szavakat magyarul, angolul, franciául, olaszul, s amióta megtaláltam, otthon érzem magam a darabban. Magyarul is szép - A szél virágai - de még szebb franciául: Les fleurs du vent. Ez mindjárt hozta a baudelaire-i képzettársítást: Fleurs du mal. Bizonyosan e költészet, az édes bűn elsüllyedése az enyészetben is jelen van a kottában. Vannak az ember életében művek, amelyeket szeretett volna ő megírni, de nem teheti, hiszen más már megírta. Ezeket az embernek ki kell írnia magából úgy, hogy hasonló üzenetű és szerkezetű kompozíciót hoz létre. Így volt ez Miserere című darabomban, amelyről korábban beszélgettünk mint bontakozó műről, s amely Arvo Pärt János-passiójának hatása alatt állt. A mostani kompozíció kedvenc Kancseli-művemre utal, amelynek címe "A széltől sírva" vagy "A széltől megsirattatva" (brácsára és zenekarra). A darab kezdete és hangkészlete is közel áll Kancseliéhez, de egészen más a felépítése. Darabom mottója János evangéliumának egy részlete: "A szél fú, ahová akar, és annak zúgását hallod, de nem tudod, honnan jő és hová megy..." Zenéje egyébként nem impresszionista. Van viszont képi vonatkozása is a címnek: egy kevésbé ismert Chagall-festményre utal, amelynek címe "Le vent dans les fleurs" (Szél a virágok között). Nem könnyű megfogalmazni, mit kívánok mondani a zenémmel, de talán azt, hogy ha kellő tisztelettel, alázattal közelítünk a körülöttünk élő széphez - természet, nők -, akkor nem lehet bűn, ha ügyetlenségünk nyomán e csodákat megsebezzük, foltot ejtünk rajtuk - noha kispolgári szemlélettel ez talán annak tetszhet.

- Milyen hosszú és hány tételes a kompozíció?

- Egy tétel - egyelőre nem tudok többtételeset írni. Egy-egy folyamatot visznek végig darabjaim, s ha az megoldódik, nem érzem szükségét, hogy hozzá tartozóan egy másikat vessek föl. A szél virágai 15-18 perces folyamatban bomlik ki.

- Az álló akkordokon kívül más zenei anyag is található a tételben?

- Természetesen. Az egyszerű hangkészletre kétfajta dallam épül. A ritmika is dallamértékű. Az említett áttűnések is hatalmas dallamfolyamok során bontakoznak ki. Ahol nem hallható a dallam, ott is annak hangjaiból álló akkordot hallunk, amiből a dallam keletkezik, s amibe visszasüllyed.

- Fojtott hangszíneid említése felidézi az anekdotát, mely szerint d'Indy azt tanácsolta Debussynek: próbálja ki a trombitát hangfogó nélkül is, meg fog lepődni, milyen szépen szól... Hangszíneid a hangszerek hagyományostól távoli megszólaltatásmódjaival tudnak létrejönni?

- Nem törekszem feltétlenül új hangzásokra. De a zenekart nem masszaként kezelem, hanem szólisták sokaságaként.

- Mikor lesz a bemutató?

- A Rádió ígérete szerint 2005-ben.