Muzsika 1998. január, 41. évfolyam, 1. szám, 38. oldal
Hollós Máté:
Művek bontakozóban
Bujtás József stiláris fordulata
 

- Bujtás Józsefnek mindig vannak bontakozó művei. Mire helyezed manapság a hangsúlyt?
- Hatalmas fordulatot hajtottam végre. Fiatalabb kori műveim szeriális, dodekafon zeneszerzéstechnikája, amelyről azt hittem, végigkíséri majd a pályámat, használhatatlnná vált számomra. Felrémlett bennem egy másfajta komponálás lehetősége, új szerkesztésmód, új mondanivaló igénye. Ma kevésbé racionális megfontolások alapján írok.
- Miben határoznád meg zenéd mondandóját?

- Régebbi műveim kevesebb emberhez szóltak. Az a lelki tartalom, amelyet feltételezésem szerint darabjaim hordoznak, újabb kompozícióimból hamarabb eljut a hallgatóhoz. Rátaláltam egy harmónia- és dallamvilágra, amely jobb hangzást kölcsönöz zenémnek. Szerzői estjeim visszhangja igazolta: jó úton járok.
- Emelj ki néhányat a készülő darabok közül!

- Dolgozom két dalon szoprán hangra és kürtre. Magyari Imre kért tőlem olyan darabot, amelyet Rácz Rita énekessel együtt adhatna elő. Az első dal: Rilke Az est az én könyvem című versére íródik, amely erősen hatalmába kerített. A második egy ettől nagyban különböző Lorca-költemény, A tőr megzenésítése.
- Egyszerre több darabon dolgozol?

- Egy-egy időszakban több mű is foglalkoztat. Nem zavarják egymást, mert biztos vagyok a formálásban. A nagyjából egy időben készülő darabok egymással rokonságban is állhatnak.
- Vokális és hangszeres műveid között is van "átjárás"?

- Hangzásviláguk nem azonos, de előfordulhat, hogy egy hangszeres műben felvetett problémát egy vokális darabban tudok inkább megoldani.
- Hogyan párosítottad Rilkét és Lorcát?
- Indokolt a kérdés, minthogy olyannyira különböznek egymástól. Döntő volt a terjedelmük, de a kontraszt ellenére lelkiségük is jól megfér egymással.
- Vokális termésedből mit emelnél még ki?

- Egyik legfontosabb új művem szoprán hangra és kamaraegyüttesre készül: a szólókantáta és a kisopera műfaji keveréke. Az előadóegyüttest a lehető leggazdaságosabban igyekszem összeállítani. A szoprán mellett férfihang recitációja hallható, valamint fuvola, hegedű, brácsa, kürt, zongora, hárfa, vibrafon: ezek nem kísérnek, hanem szorosan kapcsolódnak az énekszólamhoz. Rilke versei ihlettek meg, amelyek közé a költő soraihoz kapcsolódó saját szövegeket is kitaláltam.
- Kantáta és opera keverékének nevezed a darabot. De hogyan tudnak versek opera alapanyagául szolgálni?
- Az éneklés és a recitáció szembenállása teremt drámai helyzetet.
- Abból, amit mondasz, számomra úgy tetszik, inkább kantáta lesz a darabból, hiszen operai cselekmény nincs benne, ugye?

- Léteznek cselekmény nélküli operák is.
- Bátorságra vall Rilke költeményei közé saját mondatokat illeszteni. Hogyan válik el egymástól a kétféle szöveg?

- Nem válik el. Szeretek verset írni. A Rilke-sorok olvastán szinte maguktól alakultak ki az azokat folytató saját mondatok.
- Készülő kompozícióid között van egy másik is, amely saját versre íródik.

- Igen, tenorhangra és zongorára.
- Óhatatlanul fölmerül a kérdés, ha egy zeneszerző maga ír szöveget: vajon képes-e két különböző művészeti ág egyformán színvonalas képviseletére? Vagy a szöveg csak a komponálás másodrendű alapanyagául szolgál?

- Zeneszerzőnek tartom magam, versírásom távol áll zeneszerzői munkám minőségétől. A saját szöveg csak apropó a komponáláshoz.
- Milyen hangszeres műveid készülnek?

- Ifjúságunk üdezöld szigete címmel vonószenekari darabot írok. Ez az apparátus otthonos számomra, de újabban másképp nyúlok ehhez a médiumhoz is. Kihagytam a zenekarból a brácsát, harmadik hegedűszólammal helyettesítettem, ami hatással lesz a mű hangzására.
- Ifjúsági vonószenekarnak szánod?

- Nem pedagógiai céllal láttam munkához, de az ifjúság által is jól felfogható zenét akartam írni. Ahogy haladok a művel, mindinkább kikristályosodik, hogy elsősorban kiváló együtteseket célzok meg vele.
- Kvartett is akad a készülő darabok között.

- Még csak alcíme van meg: Kvartett az örökkévaló elmúláshoz.
- Címeid emlékeztetnek mások műveiére. Utóbbi például a
Kvartett az idők végezetére című Messiaen-darabot idézi emlékezetembe, a vonószenekari darab Balassa művét, Az örök ifjúság szigetét. Szándékos utalások ezek?
- Eszembe se jutottak ezek a címek. A vonósnégyesem pedig az életről szól.