Valahányszor szó esik az iráni nukleáris program fegyveres (amerikai vagy
izraeli) erõvel történõ megállításáról, menetrendszerû pontossággal érkezik az
iszlám köztársaság válasza: egy támadás esetén a Hormuzi-szoros lezárásával
megbénítaná a világ olajforgalmának 40 százalékát, és súlyos csapást mérne
Izraelre - akkor is, ha Izrael nem venne részt a támadásban. E kettõs fenyegetés
- ne feledjük, a sakkot Perzsiában találták föl - nagyon jól kigondolt
stratégia.

Az iráni politikai elit tisztában van azzal, hogy az ország csak nagyon rövid
ideig tudna ellenállni az Egyesült Államok vagy egy katonai koalíció
csapásainak. De az olajforgalom fennakadása lidércálom minden importáló nemzet
számára, és a blokád lehetõsége az Egyesült Államok ellen fordítaná (de minimum
semlegességre kényszerítené) a potenciális szövetségeseket - még azokat az
államokat is, amelyek számára létfontosságú a hajózás szabadsága. Az Izrael
elleni támadás Irán mellé állítaná (de minimum semlegességre kényszerítené) az
iszlám világ nagy részét - még azokat az államokat is (elsõsorban Irán közvetlen
szomszédait), amelyeket veszélyeztetnek Irán világmegváltó ideológiával párosult
hatalmi ambíciói. Ugyanakkor az amerikai politikusok - egyáltalán nem
kompromisszumkész - nyilatkozatai és az amerikai katonai támaszpontok Iránt
körülfogó gyûrûje hitelt ad a „veszélyben a haza” jelszónak és elhallgattatja a
belsõ ellenzéket.
A fenyegetõzést a fegyveres erõk ütõképességét hangsúlyozó propaganda - új
fegyverekrõl, hadgyakorlatokról szóló beszámolók - teszik nyomatékosabbá. Éles
szemû elemzõk eddig hamar kirántották a szõnyeget a különösen nagyzoló állítások
alól. A 2006-ban bemutatott rakétameghajtású torpedóról kiderült, hogy valójában
az orosz Skval, mely eddig egyetlen hajót süllyesztett el „sikeresen”: a Kurszk
tengeralattjárót, amelynek a pusztulását saját Skval torpedójának a robbanása
okozta. A közelmúltban végrehajtott rakétagyakorlatok képanyagáról is kiderült,
hogy egy része két évvel ezelõtt már megjelent, másokat képszerkesztõ programmal
„javítottak fel”. Ezek a propaganda baklövések nem jelentik azt, hogy a
fenyegetést nem kell komolyan venni - de mindenképpen felhívja a figyelmet arra,
hogy Irán valós katonai erejének felbecsüléséhez a propaganda (és az azt
gondolkodás nélkül ismétlõ nyugati hírmédiumok) helyett megbízhatóbb forrásokra
van szükség.

De ha nem férünk hozzá hírszerzõi jelentésekhez, elég nehéz ilyen forrásokat
találni: a nyilvános fórumokon megjelenõ elemzések szinte kivétel nélkül
egyetértenek abban, hogy ha a legkisebb harci tevékenységre is sor kerülne, Irán
hónapokra lezárná a Hormuzi-szorost, a nyersolajszállítások meg-szûnnének, az
olaj ára többszörösére ugrana, és az egész világon kialudnának a fények. (Az
Izrael elleni támadás lehetõsége nem nagyon foglalkoztatja az elemzõket.) Csak
nagyon ritkán lehet józanabb és megalapozottabb munkákra bukkanni. Ezek
nehezebben hozzáférhetõk, mint a végítélet-víziók, és korántsem olyan
szenzációsak. Viszont szinte kivétel nélkül egyetértenek abban, hogy Irán
legfeljebb néhány napig tudná valamennyire zavarni az olajszállításokat, de
nem képes egy teljes blokádot fenntartani. Ez a piaci árakban eleinte
ingadozásokat okozhat, de szó sem lenne „a nemzetközi kõolajforgalom 40
százalékának” megbénításáról. Elsõsorban azért, mert a nemzetközi
kõolajforgalom „csak” 18-20 százaléka halad át a Hormuzi-szoroson. Másodsorban a
Perzsa-öböl olajának jelentõs részét létezõ és mûködõ csõvezetékeken el lehet
juttatni a felhasználókhoz - egyedül Irán nem rendelkezik alternatív
szállítási lehetõségekkel, ezért a blokáddal önmagának okozná a legnagyobb kárt.
A Perzsa-öböl államai számára nem meglepetés egy iráni blokád lehetõsége.
Alternatív szállítási kapacitást, elsõsorban csõvezetékeket létesítettek,
amelyek a korábbi válságok során már bebizonyították, hogy mûködõképesek.
Szaúd-Arábia kelet-nyugati csõvezetékén az ország termelésének nagy részét át
lehet szállítani a rasz-tannurai olajterminálról a Vörös-tenger melletti Janbu
al-Bahrba. Irak teljes termelését Szírián és Törökországon keresztül a
Földközi-tenger kikötõibe, illetve Szaúd-Arábián keresztül a Vörös-tengerhez
lehet szállítani. A vezetékek jelenleg vagy messze kapacitásuk alatt üzemelnek,
vagy le vannak zárva, de rövid idõ alatt üzembe helyezhetõk. További vezetékek
tervezési vagy építési fázisban vannak.
Igaz, az alternatív szállítási útvonalak költségesebbek, mint a jelenlegi
megoldás, amikor az olajat gyakorlatilag a kitermelés helyszínén lehet hajóba
szivattyúzni. A vezetékek, szelepek, szivattyúk könnyen szabotálhatók; õrzésük
jókora erõforrásokat igényel. Karbantartásuk (különösen a krízis elsõ
napjaiban, amikor csúcsra kell járatni minden alternatívát) szintén nagyon
költséges. Egyszerû mûszaki okok és a kezelõ személyzet inkompetenciája
következtében lehetnek ideiglenes fennakadások és kialakulhatnak szûk
keresztmetszetek, de a világ kõolaj-ellátásában nem lenne jelentõs visszaesés:
az alternatív szállítási kapacitás jelenleg napi 6,5 millió hordó, amit
áramlásgyorsító adalékokkal 60-65 százalékkal növelni lehet - bár ez még mindig
csak a jelenlegi, normális forgalom fele. Az aggodalom tehát még mindig indokolt
lenne - feltéve, ha Irán valóban képes lenne a szoros teljes blokádjára.
Egy tengerszorost rövid idõre váratlanul lezárni nem különösebben nehéz feladat.
Az iráni fegyveres erõk évtizedek óta készülnek erre, és aknatelepítéssel,
rakétaütegekkel, hadihajók és repülõgépek õrjárataival könnyen
megakadályozhatják, hogy fegyvertelen, védtelen teherhajók átjussanak. De egy
blokád fenntartása már egyáltalán nem egyszerû feladat - mint azt korábbi
tapasztalatok is bizonyították. Az 1980-88 közötti iráni-iraki háború során a
hadviselõ felek rendszeresen támadták egymás és az ellenséggel kereskedõ
semleges államok hajóit. Ez volt a „Tanker War”, a tartályhajó-háború, melynek
során elég meggyõzõen bebizonyosodott, hogy egyrészt a szoros forgalmát még
rövid ideig is nehéz korlátozni, másrészt ezzel nem nagyon lehet a világot
zsarolni, több okból sem.
A modern szupertankerek - különösen az új, kettõs falú hajók - ellenállnak a
hagyományos fegyverekkel végrehajtott támadásoknak. A megerősített védelem
elnyeli az aknák, torpedók és rakéták robbanásának erejét. A különálló
rekeszekre osztott hajótestet egy nagy lék sem tudja elsüllyeszteni.
A blokád nem riasztja el a szállítókat sem. A harci tevékenység következtében
magasba szökkenõ szállítási tarifák meggyõzik a legóvatosabb hajótulajdonosokat
is, hogy érdemes kockáztatni. És mindig akadnak kapitányok és tengerészek, akik
megfelelõ fizetségért akár a legveszélyesebb háborús zónákban is vállalják a
hajózást.
A nemzetközi olajpiac gyorsan képes alkalmazkodni. A tartályhajó-háború eleinte
25 százalékos visszaeséshez vezetett a szállításokban. Ezt más termelõk (például
Nigéria) pótolták, amíg a szállítások visszatértek a szokásos szintre. A
nyolcvanas évek során az olaj világpiaci ára fokozatosan csökkent. Irán még
engedményeket is adott kereskedelmi partnereinek, hogy ellensúlyozhassák a
magasabb biztosítási költségeket - amelyek amúgy nem képviseltek jelentõs
tételt a szállítmány értékéhez képest.
A Tanker War 1988 áprilisában gyakorlatilag véget ért: a kuvaiti olajkonvojokat
védõ amerikai haditengerészet egy gyors hadjáratban szétzúzta Irán tengeri
hadviselõ képességét, megmaradt hajóit a kikötõkbe kényszerítette, és
megnyitotta a nemzetközi vízi utat. Az iráni tengerészek reménytelen körülmények
és lehetetlen feltételek között is bátran küzdöttek a lehengerlõ tûzerõvel
szemben, és valószínûleg most sem lenne ez másképp. De a tengeri és légi
hadviselés erõsen eszköz- és technológia-függõ - önfeláldozó vallási
fanatizmus, forradalmi lelkesedés és innovatív harceljárások csak kis részben
tudják ellensúlyozni az elavult elektronikát, a megbízhatatlan tûzvezetõ
rendszert, a hatástalan légvédelmi eszközöket, a túl kevés és elavult
repülõgépet. Az iráni flotta nagy felszíni egységei kiöregedett, 30-50 éves
hajók, melyeket úgy-ahogy modernizáltak.
A tengeralattjárók az öböl sekély, meleg és zajos vizeiben csak nagyon szûk
korlátok között használhatók. A nehezen felderíthetõ gyorsjáratú motorcsónakok
tûzereje gyakorlatilag kézi fegyverekre korlátozódik. A légierõ elavult
repülõgépeivel nem képes támogatást biztosítani a felszíni egységeknek. Az is
kétséges, hogy az iráni tisztek tapasztalata és szaktudása elegendõ-e egy ilyen
léptékû hadmûvelet vezetésére és koordinálására. Ilyen körülmények között pedig
nem lehet egy blokádot fenntartani.
A szoros lezárása azért is valószínûtlen, mert magát Iránt érintené a
legérzékenyebben. Irán nem létesített alternatív szállítási lehetõségeket,
olajtermináljai a Perzsa-öböl mentén fekszenek. Saját hajóit nyilván átengedné a
szoroson, de azok nagy valószínûséggel az ellenség kezébe kerülnének. Ezen
túlmenõen olajfinomító kapacitása nem képes lépést tartani a hazai igényekkel,
különösen benzinbõl jelentõs behozatalra szorul. A blokáddal járó bevételkiesést
és gazdasági visszaesést az instabil iráni gazdaság sokkal kevésbé lenne képes
elviselni, mint azok, akik ellen irányulna.
A Hormuzi-szoros blokádjával kapcsolatos ítéletnapi elõrejelzés inkább
mesterségesen fenntartott médiahisztéria, mint valós lehetõség. A szoros
olajforgalmának zavarása eredményezhet jelentõs - és ideiglenes -
áringadozásokat, de ezek csak az olajpiaci szereplõk spekulatív és opportunista
magatartásának következményei. Tartós és jelentõs áremelkedésre csak akkor lehet
számítani, ha a nemzetközi olajpiac szereplõi úgy látják, hogy az események
tartós és jelentõs - és alternatív forrásokból pótolhatatlan - visszaeséshez
vezetnek a termelésben. Pontosan ez történt 1973-ban, amikor az OPEC államok
közösen léptek föl, és sikerült elérniük a termelés tartós korlátozását. Ez a
jövõben sem fog változni: mivel a szoros blokádja nem vezet tartós
termeléscsökkenéshez, ezért emiatt tartós olajhiány és tartós áremelkedés sem
várható. (A szerzõ katonai elemzõ)