A jelenleg egykamarás magyar törvényhozással kapcsolatban
a rendszerváltás óta gyakran megfogalmazódott az igény:
szükség lenne annak rendszerét a felsőház létrehozásával
kétkamarássá alakítani. Korábban is megfigyelhető volt,
hogy a választások közeledtével felerősödtek a
felsőházzal kapcsolatos viták.

Az országgyűlés ünnepélyes megnyitása 1934-ben. Középen
Horthy Miklós Fotó: MTI
Visszaállításának hívei általában a parlament
működésében érzékelhető elégedetlenséget kívánják
javaslatuk szolgálatába állítani. A kétkamarás rendszert
régóta markánsan követeli a Torgyán József vezette
Független Kisgazdapárt. A többi parlamenti párt korábban
ritkán szólt hozzá a kérdéshez, akkor is többnyire az
egykamarás rendszer mellett. A mostani ellenzéki pártok
azonban egyre gyakrabban emlegetik a felsőház
visszaállításának szükségességét, az MDF például
határozottan felkarolta a kezdeményezést. A jelenleg
legnagyobb támogatottságot élvező ellenzéki erő, a Fidesz
egyelőre elutasította az ötletet, ez azonban nem jelenti azt,
hogy később nem gondolhatják úgy: a felsőház intézménye
is természetes módon tartozik hozzá a magyar konzervatív,
nemzeti, keresztény értékrendhez.
A felsőházzal kapcsolatos pro és kontra érveket sokan
csokorba gyűjtötték már, ezekre csak röviden utalnék. A
felsőház hívei mindenekelőtt azzal érvelnek, hogy a
politikai pártok által meghatározott alsóházban óhatatlanul
pártérdekek határozzák meg a törvényhozást, míg a
második kamarába delegált országos érdekképviseleti szervek
vezetői - szerintük - mindezek felett állnak és
automatikusan a „nemzet egésze” érdekében hoznának
szakmailag megalapozott és erkölcsileg is jóval kevésbé
kifogásolható döntéseket. Azonban: először is, hogy mi a
„nemzet alapvető érdeke”, meglehetősen szubjektív
megítélésű kategória. Másodszor a felsőházba kerülő
személyeknek a pártokhoz hasonlóan megvannak a sajátos, csak
a társadalom valamely - nem is feltétlenül többségi -
csoportjára jellemző érdekeik, amelyek megvalósítása
érdekében szintén lobbyzni fognak, vagyis a felsőház
ugyanúgy ki van szolgáltatva annak, hogy aktuális
kérdésekben politikai törésvonalak osszák meg, mint az
alsóház esetében. Továbbá a felsőház tagjainak többsége
a tervek szerint nem választás eredményeként kerülne a most
még üresen álló parlamenti ülésterembe, így jogosnak
tűnik a kritika, hogy olyan személyek kapnának óriási
hatalmat és befolyást a törvényhozásban, akikre senki nem
szavazott.
Egyébként is, a felsőház alapvetően négyféle módon
(illetve ezek kombinációjaként) állhat fel. Lehetnek, akik
pusztán születésük okán automatikusan nyernek tagságot,
erre évszázadokig példa volt az arisztokrata családok
felnőtt férfi tagjainak jelenléte a törvényhozásban.
Bekerülhetnek tagok közvetett vagy közvetlen választás
útján - ha azonban ez a domináns, akkor semmi szükség az
egészre, hiszen ez csak egy „második alsóházat”
eredményezne. Kaphat továbbá jogot az államfő vagy a
miniszterelnök arra, hogy meghatározott számú tagot saját
belátása szerint nevezzen ki a felsőházba, ez azonban
túlsúlya esetén valamely közjogi méltóság engedelmes
eszközévé változtatná a törvényhozást. (Nem véletlen,
hogy Horthy Miklós az 1930-as években mindent elkövetett, hogy
növelhesse az általa kinevezendők számát.) Végül pedig
bekerülhetnek tagok az országos érdekképviseletek, egyházak,
tudományos intézmények vezetőinek pozícióhoz kötött
jogosultsága alapján, amivel szemben a már említett kritikai
észrevétel tehető.
A reformkorban nemzetünk olyan nagyjai kerültek rendszeresen
szembe a felső tábla kemény visszautasításával, mint Deák,
Kölcsey, vagy a szintén főrendi Széchenyi, de keményen
ostorozta konokságukat Kossuth és sokan mások is. A
feudalizmus idejétmúlt rendszerét lebontani hivatott
törvényjavaslatokat az akkori polgári ellenzék alig vagy
éppen sehogy sem tudta áterőltetni a főrendi táblán, több
reform előtt csupán 1848 márciusa nyitotta meg az utat.
Önmagában azt is figyelemre méltónak tartom, hogy egyetlen
esetben sem a felső táblán ülők indítványozták a polgári
átalakulás alapvető reformjait, az ősiség eltörlését, a
jobbágyrendszer felszámolását, a népképviseletet, hanem az
alsó tábla liberális követei, a második kamara pedig mindent
elkövetett, hogy megakadályozza mindennek törvényerőre
emelkedését. Ennek igazolására a reformországgyűlésekről
és különösen az idén sokat emlegetett 1848-1849-es
esztendőkből idézetek sokasága hozható fel. Az egyszerűség
kedvéért csak egy jellemző esetet idéznénk: a főrendi
ellenzék vezéregyénisége 1840-ben egy voksolás előtt
rezignáltan jegyezte meg, hogy immár szokás szerint ismét a
„minoritással” (vagyis maroknyi kisebbség tagjaként)
kénytelen leadni szavazatát. Az illetőt Batthyány Lajosnak
hívták.
A dualizmus idejéről is csak egy jellemző példát hoznánk,
az úgynevezett egyházpolitikai törvényeket. Ma már komoly
politikai tényező nem gondol a polgári házasság
létjogosultságának megkérdőjelezésére, mégis Wekerle
Sándoréknak hónapokig szívós csatákat kellett vívniuk a
felsőházzal a „polgári” jelzőt nevében is hordozó
intézmény meghonosításáért. A politikai
akaratnyilvánítás valamennyi eszközét latba vető
felsőházi csoportok (például a római katolikus egyház
vezetői) tiltakoztak a legerélyesebben ellene, s végül nem
rajtuk múlt, hogy a törvény előtti egyenlőséget
megvalósító tervezetből törvény lett. De elkeseredett
vitákban próbálta a felsőház „elfektetni” az állami
anyakönyvvezetésről, a szabad vallásgyakorlatról és az
izraelita vallás bevetté nyilvánításáról szóló
törvényeket is. (Utóbbit a nemzet „szellemileg értékesebb
része” végül a sokadik fordulóban csupán egyetlen
szavazattöbbséggel hagyta jóvá.)
Vagy ne feledjük, hogy a XX. században az első egykamarás
nemzetgyűlés 1920-1926 között működött, s a felsőház
visszaállításáról megszavazott 1926-os törvény nem éppen
egy demokratikus intézményrendszer kiteljesedésének, sokkal
inkább a Horthy-rendszer konzervativizmusának megtestesítője
volt. Horthyék nem is nagyon titkolták, hogy a felsőházat a
rendszer jellegét megszilárdító, a nemkívánatos politikai
tevékenységet, felszólalásokat tovább fékező
intézménynek tekintik, amely egyáltalán nem demokratikus
irányba befolyásolta az alsóház munkáját. Megint csak
egyetlen példa: ez a felsőház olyan előterjesztéseket is
egyértelműen magáévá tett, mint például a
zsidótörvények.
Összességében, azon törvények elfogadását, melyeket ma
valamennyi közéleti tényező a polgárosodás vívmányai,
nemzetünk időtálló történelmi példái közé sorol, soha
nem a felsőházban indítványozták. Azok sokkal inkább a
„fék” szerepét töltötték be a később időtállónak,
előremutatónak vagy, mondjuk, polgárinak bizonyult
törvényjavaslatokkal szemben. Azt természetesen nem
állíthatjuk, hogy a felsőház visszaállítása automatikusan
csak rosszat jelenthetne az ezredvégi magyar közélet
számára. Az azonban tény, hogy a modernizálódó
Magyarország történelmi hagyományai egyértelműen ezt a
következtetést sugallják.
Ma is érvényesnek véljük a polgári átalakulás egyik nagy
alakja, 1849-ben a független Magyarország miniszterelnöke,
Szemere Bertalan szavait, aki - többekkel együtt - gyakran
kelt ki az akkori felsőház szélsőséges konzervativizmusa
ellen. Egyszer így próbálta higgadtan szavakba önteni
véleményét: „A főrendi tábla sehol e világon nem
ápolója a nép érdekeinek, s jogainak, nincs rá példa, hogy
nemzetet, ha az törpe volt, naggyá emelt volna, vagy megmentett
volna, ha az veszni indult.”