„Mea culpa, mea culpa”, azaz „én vétkem, én
vétkem” - szokták mondogatni minden héten imájuk közben
katolikusok milliói, s ezt a kifejezést idézte legtöbbször a
világsajtó II. János Pál pápának a holocaustról, illetve a
zsidóság és a kereszténység viszonyáról most kiadott
megnyilatkozása kapcsán. A közvélemény egy része örömmel
fogadta a zsidóságot általánosságban megkövető
dokumentumot, sokan azonban fenntartásaiknak adtak hangot,
hiszen a pápa - jóllehet élesen elhatárolta magát az
antiszemitizmustól - mégis különösen óvatosan (enyhén
szólva apologetikusan) fogalmazott a kereszténység zsidókkal
kapcsolatos történelmi szerepét, elsősorban saját pápai
elődei (például a II. világháború éveiben uralkodó XII.
Pius) tevékenységét illetően. Logikus tehát a kérdés:
akkor ki(ke)t terhel a történelmi felelősség a lassan
kétezer éve az emberiség szégyenének számító, és a
köztudatban ma is erős antiszemitizmusért, a pusztán
zsidóságuk okán üldözött és elpusztított emberek
millióiért. Kinek a vétke? Cuius culpa est?

Edward Cossidy bíboros felolvassa a dokumentumot. Nem
hosszú Fotó: MTI
A március 16-án Emlékezünk: álláspont a Shoahról
címmel nyilvánosságra hozott dokumentumot Edward Idris Cassidy
bíboros, a zsidókkal kapcsolatos ügyek vatikáni
bizottságának elnöke írta alá, melyhez II. János Pál pápa
adott instrukciót, illetve írt bevezető-méltató szavakat. Az
öt fejezetből álló, alig tucatnyi gépelt oldalas szöveget a
katolikus egyházhoz közel álló értékelések történelmi
fordulatként, a kérdés átfogó elemzéseként méltatták,
pedig aligha túlzás az első, mennyiségi jellegű
észrevétel: a katolikus egyház lelkiismeretét évszázadok
óta terhelő, egyértelműen központi jelentőségű
kérdésről ekkora terjedelemben lehetetlen részletes
történelmi áttekintést nyújtani, pedig bizony arra lenne
szükség. Hiszen a katolikus egyház nem szokta sajnálni a
nyomdafestéket a közvélemény figyelmére ennél jóval
kevésbé számot tartó kérdésekkel kapcsolatban sem, nem is
beszélve a saját hatalmi-politikai céljai szempontjából
fontos dolgokról készült megnyilatkozásokról.
Elkésett levél
A nyilatkozat gesztusértéke kétségtelenül nagy, hiszen
jelzi, hogy II. János Pál (akit a sajtóban gyakran neveznek a
„mea culpák pápájának”) az inkvizícióról, a
protestánsokról stb. alkotott hasonló szemléletű vatikáni
vélemények sorából az antiszemitizmus kényes kérdését és
az egyház második világháborús szerepét sem hagyhatja ki.
Ugyanakkor feltűnő, hogy ez a nyilatkozat gyakorlatilag nem
sokkal tartalmaz többet, mint a II. vatikáni zsinat
(1961-1965) vonatkozó szövege. A holocaust borzalmainak
humánus indítékok által történt megbélyegzése
egyáltalán nem új dolog a katolikus egyházban. Vagyis az
elmúlt fél évszázadban a pápaság úgy nyilatkozott a
kérdésről, hogy „mi mindig is elítéltük a holocaustot”,
és ennél most sem tett sokkal többet, különösen azáltal,
hogy XII. Pius pápaságát pozitívan értékelte, és
megítélése szerint semmilyen felelősség sem terheli a
zsidók elhurcolásáért. Ez az elem pedig a jelen dokumentumnak
inkább propagandisztikus célját domborítja ki.
Logikus továbbá a - sokak által feltett - kérdés, hogy
pontosan mit is akarhatott a pápa az antiszemitizmust elítélő
dokumentum elkészíttetésével, hiszen az kétségtelen, hogy a
múlttal történő effajta szembenézés enyhén szólva
megkésett. Joggal kételkedhetünk abban, hogy egyáltalán
lehet-e, van-e értelme évszázadok távolából bocsánatot
kérni a mai zsidóktól elődeik szenvedéséért, vagy
konkrétan az egyház második világháborús
szerepvállalásáért. Hasonló állásfoglalásnak óriási
szerepe lett volna a holocaust eseményeivel egyidejűleg vagy
nem sokkal azokat követően. Ma már történelmi távlatból
egy ilyen lépésnek kevés konkrét következménye, annál
több propagandaértéke van. Jelen nyilatkozat is ismételgeti a
katolikus egyház korábbi védekezését, miszerint az egyház
azért kerülte a nyilvánosságot a nácik borzalmainak
elítélésével kapcsolatban, mert lényegében nem akarta a
német katolikusokat nehéz helyzetbe hozni, nem kívánt nyílt
politikai konfrontációt a hitleri birodalommal, a korabeli
Európa meghatározó nagyhatalmával. Az érvelés azonban
ezúttal is „sántít”. Egyrészt azért, mert az emberiség
történelmében példátlan népirtás méretei akkor is
indokolatlanná tettek mindenfajta óvatoskodást. Ez bizony volt
akkora bűn, amely mellett humánusan gondolkodó szervezetnek
(különösen, ha világméretű és nagy jelentőséget
tulajdonít magának) nem lehetett volna szótlanul elmenni -
márpedig XII. Pius és a nemzeti egyházak püspöki karai
kevés kivételtől eltekintve ezt tették. Másrészt a
katolikus egyház történelme során soha nem habozott azonnal,
a legnagyobb eréllyel a közvéleményhez fordulni, a világi
államoknál a konfrontációt is vállalva nyíltan és
határozottan tiltakozni, sőt követelőzni, ha nem mások,
hanem saját érdekeit érte vélt vagy valós sérelem.
Üzemi baleset
Jelen nyilatkozat összességében elismeri, hogy voltak
katolikusok (pontosabban az iratra jellemző szóhasználattal:
„keresztények”), akik a múltban igazságtalanul üldözték
a zsidókat, s antiszemita indulatoktól vezettetve az
általános keresztény erkölcsi elvekkel ellentétesen
cselekedtek. Két problémát azonban, úgy tűnik, Cassidy
bíboros - II. János Pál egyéb „mea
culpa”-dokumentumaihoz hasonlóan - szándékosan igyekezett
megkerülni: egyfelől a római katolikus egyház egészének és
egykori vezetőinek felelősségét az antiszemitizmus
kialakulásában és terjesztésében, másrészt az
antiszemitizmus történetének konkrét eseményeiben az egyház
szerepének firtatását. Előbbi nyilván azért fontos, mert a
pogromokat így „egyesek” szélsőséges kilengéseinek, a
zsidóellenes megnyilatkozásokat pedig az egyháztörténelem
üzemi baleseteinek lehet beállítani, elhalványítva a tényt,
hogy az antiszemitizmus ideológiája évszázadokon át mélyen
átszőtte a római katolikus egyházat. A pápai
megnyilatkozások tömegében, illetve az inkvizíció
intézményében testet öltött katolikus intolerancia pedig nem
járulékos, hanem sajnos nagyon is lényegi vonása volt a
római egyháznak, és a befolyása alá került európai
uralkodóknak. Ami pedig a konkrétumok kerülését illeti,
mindez azért lényeges, mert ahogy a közmondás is tartja: az
ördög a részletekben bújik meg. A katolikus egyház korábban
is hajlandónak mutatkozott nagy általánosságban elítélni az
antiszemitizmust, ha azonban valaki arra tett kísérletet, hogy
kimutassa akár a középkorban, akár mondjuk a múlt század
végén felerősödő zsidóellenességben egyes püspökök
meghatározó szerepét, a katolikus egyházi történetírás
szerecsenmosdatással próbálkozik. Mindent elkövet, hogy
tompítsa a tények élét, gyakran felháborodottan tiltakozik
még a kérdés felvetése ellen is. Gondoljunk például arra a
kettősségre, hogy manapság a magyar katolikus egyház -
miközben általánosságban elítéli az antiszemitizmust -
egyre nagyobb tisztelettel övezi a századforduló és a
Horthy-kor meghatározó egyházi személyiségét, Prohászka
Ottokár püspököt, akinek helyenként durva antiszemitizmusa
több mint nyilvánvaló, bár egyházi körökben élénken
tiltakoznak még a feltételezés ellen is. De megemlíthetjük,
hogy az 1930-as években a boldoggá avatásra váró Mindszenty
József neve is olyan politikai szervezkedésekkel került
összefüggésbe, melyek - finoman szólva - nem voltak
éppen filoszemita irányzatúak.
Az okos lány
Mindezzel a pápaság célja világos: egyszerre akar megfelelni
a XXI. századba lépő emberiség jogos igényeinek, vagyis
annak, hogy leszámoljon saját, folttalannak nem nevezhető
múltjával, illetve fenn akarja tartani a „kétezer éves”
keresztény egyház koncepcióját, hiszen a katolikus egyház
társadalmi-közéleti befolyását elsősorban a Szent Péter-i
kontinuitásra, vagyis „történelmi érdemeire” hivatkozva
kéri/követeli magának. Csak az a probléma, hogy a két cél
egybegyúrása fából vaskarika, hiszen ha a Vatikán minden
negatívumot a maga teljességében, őszintén ki akarna iktatni
múltjából, látványosan csökkenne a pozitívnak
minősíthető személyek és események lajstroma (II. János
Pálnak például pápai elődei elsöprő többségét kellene
közönséges eretneknek nyilvánítania), vagyis kérdés,
maradna-e a katolikus egyház történetéből annyi, amennyire
legitimáló erejű hagyományként lehessen hivatkozni. Ezért
inkább a népmeséből ismert okos lány eljárásához
folyamodik: bocsánatot is kér, meg nem is. Elismeri az
antiszemitizmus bűnét, de nem ítéli el az azt gerjesztő,
képviselő egykori pápákat, püspököket, egyházi
személyeket.
A katolikus egyház antiszemitizmusának még csak főbb
állomásait sem sorolhatjuk fel itt a terjedelmi keretek
szorítása miatt, néhány jellemző dologra azonban fel kell
hívnunk a figyelmet. Az újszövetségi kereszténység zsidó
gyökerei vitathatatlanok, mint ahogy az is, hogy Jézus első
követőinek távolról sem a zsidó nép egészével, hanem
„csupán” a római háttérrel rendelkező
társadalmi-vallási elittel volt konfliktusa. Mint a Római
Birodalom valamennyi etnikuma, a zsidóság számára is
felemelkedést hozott Caracalla császár 212. évi (a római
polgárjogot kiterjesztő) rendelete, jellemző módon azonban
ők ezt alig egy évszázadig élvezhették. A konstantinusi
fordulatot, vagyis a kereszténység kizárólagos
államvallássá emelését már a későbbi katolikus
zsidóellenesség korlátozó intézkedései követték, amelyet
„teológiailag” elsősorban Ambrosius és Aranyszájú Szent
János antiszemita kijelentései (esetenként kirohanásai)
alapoztak meg. (Nem tudunk például arról sem, hogy a nyíltan
antiszemita egyházatyák „szent” voltának
felülvizsgálatára készülne a Vatikán.) Érvelésük
középpontjába került annak túlhangsúlyozása, hogy Jézust
„a zsidók” ölték meg, ezért kollektívan kell felelniük
„tettükért” a „vére rajtunk és a mi magzatainkon”
újszövetségi vers alapján. A zsidóságot a korai
egyházatyák többsége sem pusztán teológiai vitapartnerként
kezelte (mint annak idején Pál apostol), hanem megvetett és
lenézett ellenségnek, akiknek egy útja van a megmenekülésre:
a megkeresztelés aktusa, aminek bármi áron való eszközlése
üdvös cselekedet. II. János Pál pápa elődei több mint ezer
évig képviselték ezt az álláspontot, a manapság sokat
ünnepelt dokumentum erről sem szólt, mint ahogy azt sem
említette, hogy az antiszemitizmus nem keresztény, hanem
katolikus „találmány”.
A zsidókat a IV. századtól megfosztották közéleti
tisztségeiktől, korlátozták birtok- és egyéb polgári
jogaik gyakorlását, már ekkor tiltották a keresztényekkel
való házasságukat. Ebben a folyamatban sorsuk csak
rosszabbodott a VIII. századtól, vagyis a pápaság világi
hatalmának létrejöttétől, majd a középkori Európában
elfoglalt központi szerepétől. III. Ince a XIII. század
elején jelentősen hozzájárult az antiszemitizmus dogmatikai
megalapozásához, s az általa „sikeresen” működtetett
inkvizíciónak ettől kezdve egyre több áttérni vonakodó
zsidó esett áldozatául, több százan például a
Magyarországon is szentként tisztelt Kapisztrán János
tevékenysége nyomán. A középkori pápaság tendenciáinak
továbbélése a XVI. század közepén IV. Pál pápaságában
érte el egyik csúcs-(vagy inkább mély-)pontját. „Cum nimis
absurdum” bullája a katolikus antiszemitizmus tételeinek
szókimondó gyűjteménye (hangsúlyozta, hogy a zsidók
Krisztus-gyilkosok, ezért alkatuknál fogva rabszolgák stb.),
és az ő nevéhez fűződik az elkülönített városrész, a
gettó felállítása is, ahol a zsidók jogfosztása minden
korábbit felülmúlt. IV. Pál újra meghonosította a
zsidóknak a katolikus államokban már korábban is
kötelezővé tett megkülönböztetőjelek használatát,
korlátozta munkavállalásukat, nyelv- és íráshasználatukat,
leromboltatta zsinagógáikat, szisztematikus alapossággal
égettette el szent könyveiket. II. János Pál pápa most sem
igyekezett mindezzel kapcsolatban cáfolni Adolf Hitler
kijelentését, miszerint a nácik semmi új antiszemita
intézkedést nem honosítottak meg az európai kultúrában,
amit ne a pápaságtól tanultak volna el.
Pápai gettó
IV. Páltól kezdve az áttérítések erőszakossága
felülmúlta az elődök munkásságát. A naptárreformjáról
ismert XIII. Gergely pápa is antiszemita volt, egy ízben úgy
nyilatkozott, hogy a zsidók bűne „a nemzedékek során csak
tovább mélyült, és örök rabságot vont maga után”.
Mindezt a reneszánsz pápaság kiegészítette azzal az
arcpirító gyakorlattal is, hogy antiszemita intézkedéseik, a
gettó fenntartása stb. mellett szívesen fogadtak
szolgálatukba zsidókat ismereteikre (például orvosok esetén)
vagy éppen vagyonukra való tekintettel. Európa számos
országában a XVIII. században már a felvilágosodás hajnala
pirkadt, a római gettóban azonban mintha megállt volna az
idő, a XIX. század pápái ragaszkodtak az emberiség
szégyenét jelentő intézményhez, melynek megszűnését
megintcsak nem a katolikus egyház humanizmusának, hanem
1870-ben a pápai államot megostromló (IX. Pius pápa által
el- és kiátkozott) Garibaldi csapatainak köszönheti a világ.
A XIX. század végén a polgárosodással rendszeres
konfliktusba keveredő, világi befolyását szívós
utóvédharcokban elvesztő katolikus egyház szószékei Európa
legtöbb országában, így hazánkban is az antiszemitizmus
fórumai lettek. A századfordulón szerveződő Katolikus
Néppártot, illetve a korabeli katolikus politikai mozgalmakat
nyílt antiszemitizmus jellemezte, mint ahogy a szélsőséges
politikai csoportosulások zsidóellenes akcióik
„ideológiai” megalapozásához (például a tiszaeszlári
vérvádas per idején) számíthattak egyházi személyiségek
támogatására. A XX. században a Horthy-kor meghatározó
ideológiáját, a keresztény-nemzeti eszmerendszert egyszerre
hatotta át a katolikus egyház meghatározó szerepe és a
többé-kevésbé mérsékelt antiszemitizmus, s a kettő éppen
nem kizárta, hanem kiegészítette egymást. Ne feledjük
továbbá, hogy 1929-től a római katolikus egyház világi
befolyásának visszaszerzését és fenntartását a fasisztoid,
illetve tekintélyuralmi rendszereknek köszönhette, továbbá
Hitler németországi hatalomra kerülését követően a XI.
Pius pápával kötött konkordátum tagadhatatlanul
hozzájárult a náci rendszer legitimálásához. Nem csoda,
hogy a katolikus tömegek nem nagyon értették, amikor mindezek
fenntartása mellett a pápa és több katolikus vezető a náci
fajelmélet veszélyességére (és mellesleg:
egyházellenességére) próbáltak burkolt hangvételű
enciklikáikban figyelmeztetni.
Így érkezünk el a holocausthoz, melynek „alapozó”
törvényeit, rendeleteit sajnos az egyház is támogatta,
Magyarországon például az első két zsidótörvényt. Ha
felemelte is szavát a katolikus egyház az antiszemita
jogfosztásokkal kapcsolatban, szinte kizárólag a
kikeresztelkedett zsidókat (vagyis tulajdonképp saját híveit)
védte, és nem a túlnyomó többséget. Szerencsétlen és
esetlen „hivatalos” tiltakozáskísérleteinek semmi
foganatja nem volt, pedig számos feldolgozás szól arról, hogy
Hitler nagyon is félt a pápaságtól, hiszen utóbbi erőteljes
fellépése katolikusok millióinak állásfoglalására lehetett
volna hatással. XII. Pius azonban hallgatott, akkor is, amikor
1943 őszén szinte az ablaka alól hurcolták el a római
zsidókat, és jobban féltette egyházának hatalmi érdekeit,
mint ártatlanok ezreinek életét. Ezt a hallgatást nem lehet
mentegetni sem az egyház kiszolgáltatott helyzetével, sem a
háborús körülményekkel, hiszen Auschwitzról ekkor már az
egész világ tudott. (Több mint jellemző, hogy II. János Pál
most is pozitívan méltatta XII. Pius pápaságát, és nem tett
említést a „nagy hallgatás”-ról.)
Mindezek után valóban reményre adott alapot XXIII. János
pápasága, s úgy tűnt, hogy a II.vatikáni zsinat lehet a
kiindulópontja a múlt bűneivel való őszinte
szembenézésnek. A jószándékú egyházfővel szemben utódai
- VI. Pál, majd II. János Pál - konzervatívabbaknak
bizonyultak, s úgy tűnik, manapság sem hajlandó a katolikus
egyház előrelépni a vatikáni zsinat határozataihoz képest.