FAZEKAS CSABA

Bevonat a Hősök terén. Ideológiák keverednek Fotó: MTI
Akárhogy is vesszük, a magyar történelem jeles napjai
között március 15-e különleges helyet foglal el, és bizony
immár másfél száz esztendeje, hogy nem tudunk
érzelemmentesen viszonyulni hozzá. Augusztus 20-át -
„hivatalossága” mellett - sokan túl távolinak, október
23-át túl közelinek érzik ahhoz, hogy lélekben
azonosulhassanak vele, az 1848-as pesti forradalom azonban
egyszerre történelem és aktualitás a modern kori magyar
társadalom számára. Sok generáció élte már át azt az
élményt, hogy felemelő érzésekkel gondolhatott erre a
történelmi eseményre, annak ellenére, hogy kötelező volt
tanulni róla, és például a XX. században a mindenkori
politikai hatalom hivatalosságai is méltatták. Március 15.
ellenállt mindenféle kisajátítási törekvésnek, miénk,
magyaroké maradt a változó politikai rendszerek ellenére,
akkor is, ha hivatalos ünnepet csináltak belőle, s akkor is,
amikor munkanappá degradálták, mint például a
Kádár-rendszer éveiben.
Ha csupán magát a történelmi eseménysort és annak
irányító személyiségeit tekintjük, talán nem is érthető,
mi okozza a forradalom és szabadságharc kapcsán (lényegében
politikai hitvallástól függetlenül) az általános
lelkesedést, miért van az, hogy 1848 megkerülhetetlen
viszonyítási ponttá vált hazánk politikaformálói
számára, és talán most már mindig az is marad. Hiszen,
legyünk őszinték, a magyar reformkor és 1848-49
meghatározó vezetői kivételes képességeik, illetve
elszántságuk ellenére is meglehetősen gyakorlatias
személyiségek - sőt politikusok - voltak, akiknek
megvoltak a maguk gyengéi, egymás közötti
nézetkülönbségei, melyek gyakran heves vitákra ragadtatták
őket. Az utókor valóban hajlamos kiszínezni a múlt századi
valóságot, egybemosni egykor különféle politikai
irányzatokat, és saját aktuális eszméit ünnepelni a
forradalom évfordulóján. Nekik érdemes kommentár nélkül
idézni Petőfi Sándor egyik, 1848 áprilisában kelt
feljegyzését: „Borzasztó vasárnapi nép vagyunk! Nekünk
mindig ünnep kell, és ha egyszer nem lesz emberünk, akit
megünnepeljünk, majd a holdvilágnak viszünk fáklyászenét.
Talán azért vagyunk olyan rongyosak, mert mindig ragyogni
akartunk.”
Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az 1848. áprilisi
törvényekkel kialakított rendszer volt a legnagyobb változás
Magyarország állami-társadalmi berendezkedésében Szent
István óta. És ez a fordulat úgy ment végbe, hogy azt a
legzseniálisabb rendező sem komponálhatta volna meg
tökéletesebben: ritkán beszélünk róla, de tény, hogy
aznap, amikor Pest utcáin a szakadó esőben a forradalmi
radikálisok vezette tömeg a „Nemzeti dal” refrénjét
skandálta, a magyar országgyűlés küldöttsége Pozsonyból
Bécsbe utazott, hogy sikeresen vegye rá az uralkodót
lényegében mindarra, aminél a „Tizenkét pont” sem
tartalmazott sokkal többet. Ez az országgyűlés pedig - a
reformkor negyedszázadában felhalmozott elképzelései és
politikai gyakorlata alapján - bő két hét alatt lerakta egy
új, immár polgári Magyarország alapjait, felszámolta a
feudális kiváltságok rendszerét (közteherviselés,
jobbágyfelszabadítás stb.), egyaránt kijelölte az ország
önálló működésének kereteit (független végrehajtó,
illetve népképviseleti alapon választott törvényhozó
hatalom) ugyanúgy, mint ahogy biztosította az egyéni
szabadságjogokat (lelkiismereti és vallásszabadság,
sajtószabadság stb.).
Vagyis a történelem eseményei önmagukban is rendkívül
érdekesek, ugyanakkor azok legteljesebb tiszteletben tartása
mellett el kell ismernünk: 1848-1849 emléke minden év
márciusában valósággal kényszerít a véleményformálásra
és az „üzenet” keresésére. A számos izgalmas
történelmi tanulság közül alábbiakban csak két olyan
elemet emelnék ki, amelyek vitathatatlanul a forradalom és
szabadságharc eleven hagyatékához tartoznak, mégpedig a
szabadság és a hazaszeretet negyvennyolcas értelmezését.
Utóbbit manapság - nyilvánvaló aktuálpolitikai
indíttatásból - rendszerint az „európaiság”, az
„európai minta követése” jellemzőivel is felruházzák,
kétségkívül joggal, hiszen Magyarország nem egy sziget volt
akkor sem a kontinensen, és a magyar 1848 ezer szállal
kapcsolódott a nyugat-európai liberális, illetve forradalmi
mozgalmakhoz. Fontos viszont megállapítani, hogy 1848-ban
Magyarország nem egy egységesülő, összbirodalmi allűröket
felvevő Európához akart „csatlakozni”, hanem a független
nemzetek, polgári államok által tagolt kontinenshez. A
negyvennyolcas nemzedék hazaszeretetét külön nem szükséges
részletezni, elég arra felhívni a figyelmet, hogy 1848-ban
egyedül Magyarország volt képes jól szervezett,
professzionális hadsereget létrehozni elnyomóival szemben,
amely nem támadó, hanem önvédelmi háborút folytatott,
kizárólag abból a célból, hogy a megindult polgári
fejlődés kereteit biztosíthassa. 1848-ban ritkán találkozunk
azzal, hogy a forradalom és szabadságharc vezetői elvitatták
volna mások (akár egy politikai ellenlábasuk) jogát például
a magyarságukhoz. Ennek a nemzedéknek máig ható öröksége a
szülőföld iránti önzetlen szeretet, melyet egyedül a
nemzetiségi kérdés tragédiába torkolló megoldatlansága
árnyékolt be. Nagyságukat bizonyítja viszont, hogy még ezt a
tragikus tévedést is megpróbálták korrigálni a már
későn, csak 1849 nyarán elfogadott nemzetiségi, valamint a
zsidóság emancipációjáról alkotott - Európában ekkor
leghaladóbb szemléletű - törvényekkel.
A szabadság fogalmának értelmezéséhez idézetek tucatjaiból
lehetne válogatni. Elég találóak önmagukban például
Kossuth Lajos alábbi, még az 1830-as évek elején kelt és
1848-ban eleven aktualitást kapott szavai: „Meglehet, hogy a
szabadságok, melyekkel mi magyarok dicsekszünk, talán éppen
ellenkezésben állnak a szabadsággal, mert a szabadság egy és
közönséges, ennek nincs többes száma; meglehet, hogy akinek
szabadságai vannak, annak szabadsága nincs, meglehet, hogy ahol
egy részben praerogatívák [előjogok] és privilégiumok
léteznek - minthogy a privilégium kiváltság a törvény
alól -, ott a más részen szolgaság és megszorítás
találtatik.” Kossuth és eszmetársai kivétel nélkül úgy
gondolták, hogy a polgári társadalomban egyik személynek vagy
csoportnak sem lehet több szabadsága, mint másnak, nem lehet
tovább fenntartani a feudalizmus bevett gyakorlatát, miszerint
egyesek végképp ki vannak rekesztve bizonyos jogok
gyakorlásából, melyekért mások nem tettek többet annál,
hogy azokba beleszülettek, vagy mások által valamely
pozícióba emeltettek. Fontos, hogy a „törvény előtti
egyenlőség” frappáns megfogalmazása semmiképpen nem a
szociális vagy vagyoni egyenlőség iránti igényt jelentette,
hanem egyenjogúságot, mely a gyakorlatban elsősorban a
jobbágy és a nemes közötti törvényes választóvonalak
felszámolásának felelt meg. Gondoljunk bele, hogy egy
kilencszáz éve működő társadalmi rendszer gyökeres
reformja vette 1848-ban kezdetét, méghozzá gyors sikerrel,
hiszen az egyenjogúság elvéből az is következett, hogy az
állam többé nem kívánt jogot formálni arra, hogy
származása miatt bárkit is kirekesszen mások számára
evidens jogok gyakorlásából. Az egyenjogúságból
következik, hogy elvben mindenki egyaránt járul hozzá az
állam terheinek viseléséhez, és „cserében” egyforma
lehetőségei vannak a közéletben való részvételre, az
egyén törvényes keretek között szabadon választhatja meg
lakóhelyét, foglalkozását, házastársát stb. Közösségi
szinten az egyenjogúságból következik például a törvényes
vallásfelekezetek egyenlősége, állam és egyház
elválasztása stb. Itt érthetjük meg Kossuth nemzedékének
nagyszerűségét is, hiszen az egyenjogúság leghangosabb
követelői 1848 előtt maguk is privilégiumok (például
adómentesség, a politikai életben való részvétel stb.)
birtokosai, vagyis nemesek voltak, és máig egyedülálló
módon tudták átlépni saját árnyékukat, mert megértették,
hogy a nemzet egészének boldogulását érik el, ha
felszámolják az őket másoktól elválasztó kiváltságaikat.
Fő ellenfeleik így értelemszerűen a kiváltságrendszer
elkötelezett hívei közül kerültek ki, és talán nem
véletlen, hogy 1848. március 15-én a Pest utcáin hömpölygő
tömeg élén (finoman szólva) nem bárói címükkel hencegő
arisztokraták vagy főpapi ornátusukban pompázó katolikus
püspökök tucatjai meneteltek. Utóbbiak egyébként nem
lemondtak kiváltságaikról, hanem úgy kellett őket
megfosztani azoktól, s azok viszszaszerzéséről talán még ma
sem mondtak le. Nem véletlen, hogy a szabadságpárti, a haladó
nemzeti gondolat képviselői többségében hitvalló
protestáns, „bibliás” emberek voltak, míg a katolikusok
- vallásuk ideológiájából, tradícióiból fakadóan is
- a nemzeti haladás, a függetlenség, a szabadság akkori
ellenzői, a Habsburgok oldalán álltak, miképp ma is.
Az 1848-as szabadságjogok súlyát tovább növeli, hogy a
szabadságharc rövid másfél esztendejét leszámítva
(túlzás nélkül) egészen a XX. század végéig nem nyílt
arra lehetőség, hogy a magyar társadalomban az egyenjogúság
demokratikus elvei a megkezdett úton, korlátozások nélkül
érvényesüljenek tovább. Utóbbiak az 1867-et követő
dualista rendszerben még csak a rendi struktúrák
újjáéledésében, a feudális címkórságban éltek tovább,
míg a Horthy-rendszerben a privilégiumok - az „egyiknek
több, a másiknak kevesebb szabadság” - rendszere egyéni
és közösségi szinten is átszőtték a társadalmat.
Negyvennyolc jelentőségét növeli, hogy nem lezárt
folyamatokról van szó: mindezen mozgalmak, ideológiák
szellemi örökösei ma is jelen vannak a közéletben,
jószerivel ők folytatják hatalmi harcukat.
Ha pedig egyetlen gondolatba kellene sűríteni
„Ezernyolcszáznegyvennyolcz” (Petőfi) egyik
leglelkesítőbb tanulságát, az mindenképpen az, hogy a
forradalom és szabadságharc olyan hagyományt jelent, amelyhez
joggal nyúlnak vissza az érdekektől mentes hazaszeretet,
illetve a polgári szabadságjogok, az egyenjogúság mindenkori
hívei. Mégpedig azokkal szemben, akik bármikor is
kiváltságokkal akarnak felruházni egy társadalmi csoportot,
valamely másikkal szemben, vagy egyik vallásfelekezetnek
vödrökkel, a másiknak pedig mokkáskanállal akarják mérni
1848-as örökségünket: a magyar szabadságot.